Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

In 3 stappen het schadeverleden van een auto achterhalen


Indien je op zoek bent naar een goede tweedehands auto, wil je er natuurlijk wel eentje kopen die geen schadeverleden heeft. Nou is blikschade altijd wel te herstellen zonder dat dit, na reparatie, nog zwakke plekken oplevert aan de auto. Echter is dit met schade aan de carrosserie een ander verhaal. Zelfs na reparatie kunnen de schades die opgelopen zijn aan de carrosserie, nog zwakke plekken vormen. Je wil natuurlijk geen auto kopen met zwakke plekken, vandaar dat het het waard is om toch achter het schadeverleden aan te gaan van de auto die je mogelijk tweedehands aan wil schaffen. Maar waar komen deze schadeauto's vandaan? En hoe kan je zelf controleren of een auto een schadeverleden heeft?




Hoe kan ik zelf het risico op schade verminderen?


Natuurlijk begint risicovermindering voor schade bij jezelf. Je kunt bijvoorbeeld zorgen dat je voertuig altijd aan de geldende APK normen voldoet. Ook is het aan te raden om de op de gepaste tijden je zomer- en winterbanden te gebruiken. Dit om te voorkomen dat je, wanneer het wegdek glad is, je wegglijdt met je voertuig en zodoende ergens tegenaan botst waardoor je voertuig schade op loopt. Ook is het aan te raden om, bij hevige regenval, jezelf bewust te zijn van de werking van aquaplaning. Mocht je op de snelweg rijden, matig dan je snelheid en let goed op wat andere weggebruikers doen en hoe zij met deze omstandigheden om gaan. Ook is het ten zeerste aan te raden dat je niet de weg op gaat indien je onder invloed bent van middelen die je waakzaamheid en oplettendheid negatief beïnvloeden, zoals drugs of alcohol. Ondanks dat je toch alle nodige maatregelen neemt om zelf het risico tot schade te beperken, kan het altijd nog voorkomen dat er situaties ontstaan waardoor je toch schade op loopt. Echter zijn er tegenwoordig meer technologische ontwikkelingen waardoor je geholpen wordt in deze situaties. Deze zullen nu uiteengezet worden.

De herkomst van de schadeauto's


De ervaring leert dat het grootste gedeelde van de auto's met een schade verleden voornamelijk afkomstig zijn uit het buitenland en geïmporteerd zijn. Dit heeft als simpele reden dat auto's met schade een stuk minder waard zijn dan auto's zonder schade. Schadeauto's zijn daardoor spotgoedkoop om te importeren en daar wordt goed gebruik van gemaakt. Echter moet er nog wel een rest-bpm betaald worden voordat de auto daadwerkelijk geïmporteerd mag worden naar Nederland. De hoogte hiervan hangt echter wel af van de waarde van de auto, maar gezien deze toch schade heeft, is dit rest-bpm geen groot bedrag. Vaak worden deze auto's gerepareerd om weer doorverkocht te worden als tweedehands auto in Nederland.

Een ander groot deel van de auto's komt van 'eigen bodem'. Elke dag gebeuren er ongelukken door aanrijdingen en al die wagens komen opnieuw op de markt of blijven na herstel aan het verkeer deelnemen. Het kan ook zijn dat je zelf met een auto met schade zit en daar vanaf wil? Voor tips adviseer ik je ons artikel 'Hoe verkoop je een auto met schade' te lezen zodat je ook ziet hoe de handel in voertuigen met schade van de andere kant verloopt.

Checken of je auto een schadeverleden heeft - Zo doe je dat!


Je kunt zelf op 3 manieren gemakkelijk achterhalen of jouw auto een schadeverleden heeft. De eerste optie is gelijk de makkelijkste, namelijk de geregistreerde autoschadehistorie digitaal opvragen. Tegenwoordig bieden vele websites online de service om jou de autoschade van een auto op te vragen. Dit kan binnen enkele minuten gemakkelijk online, maar deze service is niet gratis. Je zal altijd wat geld moeten betalen om deze informatie op te vragen. Let ook op dat deze rapporten alleen de geregistreerde schades van de auto bevatten. Schades die niet geregistreerd zijn, komen hier dus niet in voor. Een snelle en goedkope manier is dit dus, maar hierdoor krijg je ook niet alle informatie. Je kunt dus nooit achteroverleunen en blind een auto kopen als het rapport aangeeft dat er geen schade is. Immers, er zijn tal van schades die onder de radar blijven.

Een tweede optie is door zelf grondig naar de auto te kijken. Dit kost dus niets en je hoeft er geen expert voor te zijn om dit te controleren. Echter zegt dit vrij weinig over het schadeverleden, gezien je dan geen concrete gerapporteerde schades hebt. Mocht je het toch willen proberen om zelf te kijken of je schade kan herkennen aan de auto, let dan op het plaatwerk van de auto. Geef extra aandacht aan de kieren tussen bijvoorbeeld het spatscherm en de deuren en controleer om deze goed aansluiten en of de kieren overal even groot zijn. Indien er meerdere kieren niet gelijk zijn op meerdere plekken, is het aannemelijk dat de auto in het verleden schade heeft opgelopen. Verder is het ook belangrijk om te letten op het kleurverschil tussen de verschillende panelen van de auto. Indien de verschillende panelen verschillend gekleurd zijn, is er een grote kans dat het voertuig schade heeft gehad. Er is dan een nieuw paneel geplaatst en gespoten, mogelijk in een andere kleur, van daar het kleurverschil.

Mocht je nou echt 100% alle informatie willen hebben van het schadeverleden, dan gaat dit helaas niet lukken. Als er een geval van schade niet gedocumenteerd is, is dit niet meer te achterhalen. Echter kunt je je auto altijd grondig na laten kijken bij een garage. Hierbij worden meerdere onderzoeken gedaan naar de huidige staat van de auto en gekeken of er nu gebreken zijn aan het voertuig welke mogelijk zijn ontstaan door opgelopen schade in het verleden. Echter zal een dergelijke inspectie wel een aardige kostenpost zijn, maar indien je een zo accuraat mogelijk beeld wil krijgen van de auto, is dit de beste oplossing.

Samengevat in 3 stappen een miskoop van een schadeauto voorkomen


Wil je echt voorkomen dat je onverhoopt een schadeauto koopt? Wij hebben je in dit artikel uitgelegd hoe je dit kunt voorkomen. Om het nog een stukje duidelijker hebben wij het in 3 simpele stappen verwerkt.

Stap 1 - Interessante auto online nachecken


Heb je een auto gevonden en een goed gevoel bij de verkoper? Dan is de eerst stap dat je online inzicht krijgt in de autohistorie. Dit doe je middels de kentekencheck op onze website. Geeft onze check aan dat er geen schade is geregistreerd dan ga je naar stap 2, blijkt er wel schade te zijn dan ga je naar stap 3.

Stap 2 - Ga de auto bezichtigen en proefrijden


Je maakt een afspraak om de auto te bekijken en proef te rijden. Volg de hierboven genoemde inspectie tips en ga na of de auto in jouw ogen (die van een leek) schadevrij is (geweest). Twijfel je? Ga dan naar stap 3. Ben je helemaal overtuigd en krijg je garantie of kun je het zelfs op papier krijgen dat de wagen schadevrij is geweest? Dan kun je eventueel kopen.

Stap 3 - Laat de auto checken door een expert


Heeft de auto schade gehad of weet je het gewoon niet zeker? Ga dan met de auto naar een onafhankelijk garagebedrijf en laat de auto checken. Een ervaren monteur kan binnen enkele minuten zien of de auto in het verleden schade heeft gehad. Gun je de monteur iets meer tijd dan kan deze ook een inschatting maken van het verwachte onderhoud en de huidige conditie van de auto. Zeker bij duurdere occasions is dit een interessante toevoeging.