Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

Stichting Nationale Autopas


Tellefraude is nog altijd een groot probleem. De Stichting Nationale Autopas geeft aan dat bij zeker 5 procent van de gebruikte auto's in Nederland de tellerstand is teruggedraaid. Omdat het gros van de dealers en garagebedrijven niet adverteren op de meest bezochte auto verkoopplatvormen zoals bijvoorbeeld Marktplaats (wie heeft die app niet?), zal het aandeel te koop aangeboden occasions met een teruggedraaide tellerstand die jij als particulier online onder ogen krijgt nog minstens één keer zo hoog liggen. Ofwel, de kans dat jij in je zoektocht naar een betrouwbare occasion wordt opgelicht door iemand die tellerfraude pleegt is zo'n 10 procent. Wat neerkomt op 1 op de 10 auto's! Wil je voorkomen dat je een miskoop doet en hier slachtoffer van wordt? Dan kun je jezelf eenvoudig beschermen door de auto alleen te kopen met een NAP certificaat of een RDW tellerrapport. Omdat ook met de rapporten en certificaten soms wordt gesjoemeld raden wij je aan om deze zelf aan te vragen. Dit kost je een paar euro, maar dan weet je zeker dat je wel het originele document in handen hebt en niet door een fotoshoppende handelaar wordt beduveld. Het lijkt vergezocht, maar waarom zou je het risico nemen? De kilometerstand check kost nog geen 3,- euro!




Tellerfraude nog altijd een groot probleem!


Het is een probleem waar we maar niet vanaf lijken te komen, een 'probleem van toen en nu'. Wie een tweedehands auto gaat kopen loopt nog altijd een groot risico slachtoffer te worden van tellerfraude. Om die reden is de stichting NAP in 1991 opgericht om samen met betrouwbare garagebedrijven en handelaren de strijd aan te gaan tegen fraudeurs. Hoogtepunt in deze strijd is de wettelijke strafbaarstelling van tellerfraude en verdere professionalisering van de dienst door overname door de Rijksdienst Wegverkeer. Ondanks de strafbaarstelling van het terugdraaien van tellerstanden en het verplicht stellen van kilometerregistraties door de RDW aangesloten bedrijven, blijkt het aantal teruggedraaide tellers nog altijd minstens even groot te zijn. Niet verwonderlijk, want wanneer de tellerstand wordt terugdraait, mits de fraude onopgemerkt blijft, wordt het voertuig direct meer waard en is deze onmiddellijk beter verkoopbaar.

Stiching Nationale Autopas sinds 1991 een begrip


Stichting Nationale Autopas registreert sinds 1991 tellerstanden van voertuigen met als doel het opzettelijk terugdraaien van tellerstanden tegen te gaan. Ondanks het feit dat deze stichting al enorm lang actief is, weet nog lang niet iedereen hoe ze te werk gaan en waarom het werk van de NAP zo belangrijk is.

Sinds 1991 is de Nationale Autopas als stichting verantwoordelijk voor twee hoofdtaken. De eerste taak is het verzamelen en registreren van tellerstanden van in Nederland geregistreerde auto's via haar garagenetwerk. De tweede taak is het doorzetten van deze data, verkregen uit de voertuigbranche, naar bruikbare informatie voor particulieren en andere gebruikers.

Samenwerking met professionele autobedrijven


Voor de eerstgenoemde taak is een samenwerking tussen autobedrijven en de stichting gerealiseerd. Onder deze autobedrijven vallen onder andere de dealers, garagebedrijven en handelsondernemingen. Deze bedrijven hebben toegang tot de database om zo zelf te kunnen controleren of de kilometerstand van een bij hen te aankoop of inruil aangeboden auto klopt of niet. Dit is belangrijke informatie, ook voor het bedrijf, omdat het niet alleen bedrijven zijn die tellefraude plegen, maar zeker ook particulieren die de inruilprijs omhoog proberen te krikken door de km stand voor inruil terug te draaien.

Naast de voordelen voor bedrijven moeten bedrijven ook hun bijdrage aan de database leveren. Zij zorgen voor de input die noodzakelijk is. Want zonder samenwerking is er geen betrouwbare database. Daarom zijn garagebedrijven die een RDW erkenning hebben, APK keuringen uitvoeren en onderhoud aan auto's verrichten verplicht de tellerstand in te voeren bij elke handeling. In de eerste instantie gold dat dit alleen diende te gebeuren bij onderhoud waarbij de rekening boven de 150,00 euro was of er een APK keuring werd verricht. Tegenwoordig wordt de km stand bij elke handeling geregistreerd.

Van data naar bruikbare informatie


Hoe meer autobedrijven zich inzetten en de tellerstanden invoeren, hoe betrouwbaarder het product van stichting NAP wordt. Zoals in de vorige alinea beschreven kunnen de autobedrijven zelf ook gebruik maken van deze data. Alle ingewonnen gegevens worden per voertuig op kenteken geregistreerd. Elke km stand wordt op datum geregistreerd in het kenteken gekoppelde register. De bruikbare informatie, ofwel de output, is op te vragen middels een NAP check. Dit is een kenteken check waarbij je inzicht krijgt in de tellerstanden over de levensduur van de auto. Wanneer je naast het kenteken ook de huidige km stand opgeeft zal de NAP check ook aangeven of de opgegeven tellerstand correct is of niet. Dit wordt bekeken op basis van een logisch verloop van de registraties bij Stichting NAP. Hoewel dit alles ideaal klinkt en het systeem echt goed werkt, zijn er nog veel fraudeurs die de dans weten te ontspringen.

De mazen van de regelgeving waardoor tellerfraude door blijft gaan


Zoals eerder gezegd is het garagebedrijf verplicht de tellerstand te registeren bij onderhoud. Echter, lang niet al het onderhoud wordt verricht met een bon. Ofwel, er is nog altijd veel onderhoud waarbij de betaling onder de toonbank door gaat, ook wel 'zwart werken' genoemd. Wanneer een garage zwart werkt, draagt het garagebedrijf geen BTW af en wordt er over de winst geen belasting betaald. Hierdoor blijft er, ondanks het feit dat het illegaal is en onder belastingfraude valt, netto meer geld over voor de monteur / het bedrijf. Dit voordeel ziet de klant uiteraard terug in de rekening en daarom zijn er nog altijd veel particulieren en garagebedrijven die op deze manier, buiten weten van de belastingdienst om, met elkaar zaken doen. Omdat het onderhoud niet terugkomt in de boekhouding van het bedrijf, is er op papier geen onderhoud gepleegd en zal de garage ook de kilometerstand niet registeren in de NAP database.

Stichting NAP staat symbool voor betrouwbaarheid


Al met al staat de Nationale Auto Pas (NAP) al tientallen jaren het symbool voor een betrouwbare kilometerstand. Iedereen die de afgelopen jaren een occasion heeft gekocht, werkzaam is in de mobiliteitsbranche of naar een occasion op zoek is geweest, zal de Nationale Auto Pas zijn tegengekomen. Zelfs nu de taken van de NAP zijn overgenomen door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) blijft het NAP certificaat een begrip. Ondanks het feit dat de RDW met een eigen RDW tellerrapport gekomen is, ter vervanging van het NAP certificaat, blijft de NAP een symbool staan voor een betrouwbare kilometerstand.

Helaas komt de werkelijke kilometerstand nog vaak niet overeen met het daadwerkelijk aantal gereden kilometers. De Nationale Autopas of tegenwoordig ook vaak het RDW tellerrapport helpen je inzicht te krijgen in de juistheid van de kilometer tellerstand.

Nationale Autopas


De Nationale Autopas is een certificaat welke aangeeft of de huidige/ opgegeven tellerstand correct is. Je vult het kenteken en de kilometerstand in op Autoverleden.nl en weet binnen 2 stappen of de kilometerstand juist is of dat iemand probeert je op te lichten.

Het certificaat is, anders dan de naam wellicht doet vermoeden, geen pasje maar een certificaat op A4 formaat. Het certificaat is duidelijk herkenbaar aan het logo linksboven op het certificaat en de kleurstelling waarbij de kleur geel overheerst. Ook wordt er duidelijk vermeld dat het een certificaat betreft. Is de tellerstand juist? Dan staat er een dikke groene vink op het rapport. Is het onjuist? Dan staat er een dik rood kruis bij de tellerstand.

RDW NAP als één verder onder RDW tellerrapport


Sinds 1 januari 2014 beheert de RDW de database met kilometerstanden. Zij hebben alle taken van stichting Nationale Autopas overgenomen. Op verzoek van de Nederlandse overheid is de NAP overgenomen door de RDW, zodat alle taken en verantwoordelijkheden in relatie tot voertuigen en registratie hiervan bij één partij liggen. De Rijksdienst voor het Wegverkeer is deze partij geworden. Zij hebben alle data van de NAP overgenomen en zijn geheel zelfstandig verder gegaan. De eerste paar jaar wisten de meeste mensen hier niet van, omdat alles onder den naam van de NAP voortging. Tegenwoordig zien we dat het product 'tellerrapport' wordt aangeboden onder de naam RDW tellerrapport. Dit rapport is bij veel garagebedrijven terug te vinden, net zoals voorheen het NAP certificaat, onder de voorruit van de auto om aan te tonen dat de stand van de kilometerteller juist is.

Zelf de kilometerstand controleren? Een verstandige keuze!


Als eigenaar van een auto kun je met je DigiD inloggen en tegen betaling op de RDW website inzicht krijgen in de volledige tellerstandhistorie. Men heeft dit zo gemaakt om langzaamaan een naar het systeem van de Belgische Car Pass te gaan vermoeden wij. Echter, zolang het aanleveren van een RDW tellerrapport niet verplicht is, doen verkopers dit vaak niet of erger nog, maken ze zelf met fotoshop een RDW tellerrapport. Het systeem is dus meer voor de huidige eigenaar dan voor de toekomstige eigenaar, terwijl dat juist de persoon is die beschermd moet worden. Een auto paspoort zoals in Belgi&eunl; zou uitkomst kunnen bieden.

Voorlopig moet je het als koper / toekomst eigenaar het onderzoek zelf doen. Ga niet zomaar akkoord met wat de verkoper zegt of aanlevert. De verkoper heeft altijd andere belangen en is subjectief. Laat niets aan het toeval over en doe de NAP check zelf. Kies voor een betrouwbare check zodat je zeker weet dat je geen miskoop doet.

 

Extra Informatie