Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

Kilometerstand fraude herkennen en tegengaan


De huidige statistieken tonen aan dat een groot percentage van alle auto's op de weg een negatieve tellerstandgeschiedenis heeft. Kilometerstand fraude is een van de meest voorkomende vormen van fraude in het verkoopproces van tweedehands auto's. Gelukkig hebben consumenten wel de opties om kilometerstand fraude te detecteren. Hiermee kunnen ze zichzelf beschermen tegen fraude met gebruikte auto's.

Een voertuig met een geschiedenis van kilometerstand fraude vertegenwoordigt een verhoogd risico voor de koper dat rechtstreeks van invloed is op de restwaarde, prijs, functionaliteit, duurzaamheid van het voertuig en zelfs de openbare verkeersveiligheid.

De lage economische groei in Europa heeft ervoor gezorgd dat de markt voor gebruikte auto's de afgelopen jaren flink is gegroeid. Consumenten neigen eerder naar investeringen die financieel minder zwaar zijn, maar vergeten dan ook vaak het risico dat het met zich meebrengt. De toename in gebruik en aankoop van tweedehands auto's toont aan dat consumenten voertuigfraude moeten bestrijden om het kopen van gebruikte auto's mogelijk te maken.




Hoe herken je voertuigfraude?


De eerste manier om de voertuigfraude te herkennen is door de kilometerrage op de kilometerteller te vergelijken met het aantal kilometers op het onderhoudsboekje of inspectierapport van het voertuig. Tijdens reparaties en inspecties registreren garagebedrijven normaal het aantal kilometers. Eventuele inconsistenties met deze nummers in de officiële documenten kunnen wijzen op fraude.

Via autoverleden.nl kunt u kilometerinformatie verzamelen. Autoverleden heeft deze informatie over miljoenen voertuigen, een kilometerstand check op Autoverleden zal je waarschuwen voor mogelijke voertuigfraude.

Controleer altijd het voertuig op gebruikerssporen aan de buitenkant maar ook zeker het interieur zoals de slijtage aan zitplekken op de bestuurdersstoel. Controleer de pedalen en de versnellingshendel en vergelijk dit met de kilometerstand. Bij een auto die weinig heeft gereden zal weinig slijtage aan het interieur moeten zijn.

Kijk technisch gezien naar slijtage aan de remmen en de banden. Vergelijk ook of dit overeenkomt met het aantal kilometers die de auto al heeft gereden. Een auto met een kilometerstand die lager is dan 20.000 bijvoorbeeld, heeft meestal nog de originele banden. Check wanneer de laatste oliewisseling heeft plaatsgevonden, er zit meestal een sticker aan de binnenkant van een voertuig met de informatie over de laatste oliewisseling. Ook staat hier op wat de kilometerstand was op dat moment.

Zodra een voertuig een traditionele mechanische kilometerteller heeft is het handig om te controleren of de cijfers correct zijn uitgelijnd en volledig leesbaar zijn. Dwarsgetallen of nummers met gaten zijn vaak aanwijzingen voor kilometerstand fraude.

Onderzoek het aantal vorige eigenaren van de auto en vergelijk dit met de kilometerstandindicatie. Een te grote hoeveelheid vorige eigenaren met een lage kilometerstand kan ook wijzen op fraude.

Wij raden onze bezoekers altijd aan eerst een monteur het voertuig te laten inspecteren. Zo kun je erachter komen hoe het voertuig eraan toe is en of de staat normaal is voor het aantal gereden kilometers.

Voorkom dat je slachtoffer wordt van voertuigfraude?


Een effectieve manier om voertuigfraude te voorkomen is door onze website te gebruiken. Ons rapport stelt de eigenaar en koper in staat om de unieke geschiedenis van de auto te bekijken. Elk geschiedenisrapport dat op autoverleden staat controleert: kilometerstandinformatie in relatie tot het aantal vorige eigenaren. Het is dus verstandig om voor de aankoop van een tweedehandsauto de geschiedenis hiervan op te vragen.

De feiten die beschikbaar zijn op autoverleden.nl kunnen de koper redden van een vreselijke investering. Autoverleden werkt samen met nationale en internationale bedrijven, hierdoor kunnen wij je met grote betrouwbaarheid informeren over de historie van een auto voor het kopen van een tweedehands voertuig.

Kilometerfraude in Europa een groot probleem


Autoverleden, automobielclubs zoals de Nationale Autopas en wetshandhavingsinstanties uit heel Europa schatten dat consumenten miljarden euro's zullen blijven verliezen aan kilometerfraude. Ondanks alle inspanningen om dit probleem te bestrijden lopen consumenten steeds meer risico om tegen dit probleem aan te lopen.

De strijd tegen deze fraude heeft zich binnen de Europese landen heel anders ontwikkeld, dit komt door de land specifieke wetten en inspanningen.

In Duitsland, een van de grootste markten voor tweedehandsauto's, blijft het terugdraaien van kilometers een veel voorkomend probleem. De Duitse politie schat dat ongeveer één op de drie auto's aan kilometerfraude is blootgesteld. De wettelijke situatie in Duitsland is heel streng, dit betekent dat het voertuigidentificatienummer wordt beschouwd als persoonsgegevens die door de wet worden beschermd. Autoverleden heeft op basis van het VIN nummer inzicht in de tellerstanden van een groot aantal Duitse wagens, maar helaas nog lang niet alle voertuigen. Zolang deze situatie niet verandert, zal kilometerfraude een groot probleem blijven in Duitsland en dat probleem is nog groter wanneer een auto uit Duitsland wordt geïmporteerd.

Wist je dat Polen een van de weinige landen is waar deze fraude activiteiten niet strafbaar waren voor maart 2019? Hierdoor zijn de kopers van tweedehandsauto's afhankelijk van misleidende sales beschrijvingen. Gelukkig bestaan er sites als autoverleden.nl om deze Poolse consumenten te beschermen van fraudeurs. Het is nog maar net dat de Poolse regering legaal stappen heeft gezet om kopers van tweedehandsauto's te beschermen tegen fraudeurs. Vraag jij je af hoe Autoverleden de Poolse kopers kan helpen? Ten eerste kan de chassisnummer check uitkomst bieden maar realiseer je ook dat veel van onze oude Nederlandse auto's naar Polen worden geëxporteerd.

In september 2018 keurde de Poolse overheid eerst een ontwerp goed voor een wet voor het verwijderen van loketten in gebruikte voertuigen. Er vond een stemming plaats zodat dit in maart 2019 goedgekeurd zou worden. Hierdoor kan de nieuwe regelgeving binnen de Road Traffic Act en het Wetboek van Strafrecht met ingang van 1 januari 2020 van kracht worden.

Zweden heeft momenteel een wet in de maak om het vervalsen van de kilometerstand illegaal te maken. Tot deze wet is ingevoerd zal het nog legaal zijn om kilometerstand fraude te plegen.

De termen die worden gebruikt voor het vervalsen van de kilometerstand zijn ''klokken'' en ''draaien''. In de meeste Europese landen is het natuurlijk illegaal om met de kilometerteller te knoeien. Om deze reden is het altijd aan te raden om een betrouwbare monteur te raadplegen bij de aanschaf van een tweedehands voertuig.

Autofabrikanten hadden de digitale kilometerteller bedacht om het sleutelen aan kilometertellers tegen te gaan. Doordat de technologie zich ontwikkelde was het uiteindelijk ook makkelijk om dit te vervalsen. Een auto met een digitale kilometerteller lijkt dus misschien veiliger, maar laat je niet voor de gek houden. Deze nemen misschien wel meer risico's met zich mee dan de traditionele kilometertellers.