Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:

Import Auto




Je ziet het steeds vaker. Een occasion die geregistreerd staat als import auto. Een auto importeren heeft grote voordelen en daar profiteren handelaren en opportunisten graag van. Aanbieders lopen er niet mee te koop dat de auto is ingevoerd. Omdat je als particulier vooral ook 'leek' bent is de kans groot dat je er niet eens aan denkt om na te gaan of een auto geïmporteerd is. Uit onderzoek blijkt dat de meeste particulieren er zelfs niet naar vragen. Onhandig, want de verkoper gaat het je uit zichzelf niet vertellen. Je moet er zelf achter komen.

Wij vertellen je precies wat een import auto is. Hoe je deze voertuigen kunt herkennen, waarom auto's uit het buitenland worden gehaald en wat de risico's hiervan zijn.




Wat is een import auto?


Een import auto is een auto waarbij het land van eerste registratie (waar ook ter wereld) niet Nederland is. De auto is als tweedehands auto in Nederland ingevoerd, ook wel bekend onder de naam grijze import.

De definitie van een import auto is dus vrij simpel. Het is een auto die als occasion vanuit het buitenland geïmporteerd is. Dat betekent dat de auto vanuit het buitenland naar Nederland is gehaald. Het gaat hierbij om auto's die niet meer nieuw zijn.

Een klein voorbeeld ter illustratie: Een nieuwe Volkswagen komt uit Duitsland, maar dit is geen import auto. Een gebruikte Volkswagen die vanuit Duitsland nu in Nederland wordt verkocht is wel een import auto.

Hoe herken je een geïmporteerde auto?


Het herkennen van een geïmporteerde auto is eenvoudig. Via Autoverleden vul je het Nederlandse kenteken in. Immers, een import auto is al ingevoerd en staat al op een Nederlands kenteken geregistreerd. Je kunt hier kijken naar het 'Bouwjaar' en 'Eerste registratie Nederland'. Als deze data verschillend zijn, dan is de auto geïmporteerd uit een ander land. Als deze data hetzelfde zijn, dan is het een 'Origineel Nederlands Voertuig'.

Hoeveel occasions worden er op jaarbasis ingevoerd?


De mate waarin auto's vanuit het buitenland geïmporteerd worden is enorm. In januari 2018 werden er 18.441 auto's geïmporteerd volgens BOVAG. In 2017 zijn bijna 200.000 auto's ingevoerd en een jaar later was dit ruim 14 procent meer (226.000). In 2019 ligt dit aantal wederom veel hoger. Je kunt wel nagaan dat, op basis van deze jaarcijfers, over de jaren heen een enorme hoeveelheid grijze import wagens in het tweedehands circuit zijn gaan rondcirculeren.

Vanuit welke landen worden auto's geïmporteerd?


De meeste import auto's komen bij onze Oosterburen vandaan, Duitsland. In 2016 kwam 62% van de geïmporteerde auto's in Nederland uit Duitsland, twee-derde daarvan waren hatchbacks en SUV's volgens de Rabobank. In de opvolgende jaren is dit percentage vrijwel gelijk gebleven. Het grootste deel van alle ingevoerde wagens komt uit Duitsland. Andere importlanden als België, Frankrijk en Spanje volgen op gepaste afstand.

Waarom worden er steeds meer auto's uit het buitenland gehaald?


Er worden steeds meer wagens vanuit het buitenland gehaald omdat de auto's die wij Nederlanders graag willen rijden maar weinig op de Nederlandse occasionmarkt te vinden zijn. De vraag naar jonge occasions, die rijk uitgerust zijn met weinig kilometers op de teller, is vele malen groter dan het aanbod. Vooral in Duitsland zijn precies de wagens die wij in Nederland zoeken ruimschoots voorradig. Importeren is dus de enige en tevens beste optie om aan de vraag te voldoen. Bijkomend voordeel: onderaan de streep krijg je meer auto voor minder geld. Auto's zijn in het buitenland stukken goedkoper dan in Nederland. Na afdracht van de BPM en het betalen van de overige invoerkosten ben je vrijwel altijd goedkoper uit.

Toch voelt het voor de meeste mensen anders. Als er wordt gepraat over het importeren van een tweedehandsauto zijn mensen over het algemeen wat achterdochtig. Het klinkt allemaal nog een beetje onbetrouwbaar. Maar niks is minder waar. Het maakt namelijk niet uit of je een tweedehands Ford Focus koopt bij een Nederlandse handelaar of bij een Duitse. De auto is exact hetzelfde als in het andere land, dezelfde fabriek met dezelfde kwaliteitseisen. Omdat de 'vrees' rond import auto's stukje bij beetje aan het afnemen is, zien mensen ook de goede kant van het importeren van hun gebruikte auto.

Zoals eerder al vermeld worden er veel hatchbacks en SUV's geïmporteerd. Deze twee soorten auto's zijn namelijk erg in trek in Nederland, maar er zijn er maar weinig te vinden op de markt. Dit beperkte aanbod in combinatie met een hoge vraag betekent dat de prijzen blijven stijgen. Even de grens over naar Duitsland en je hebt dezelfde auto voor een stuk lagere prijs. Let er natuurlijk wel op dat je de auto altijd goed controleert voordat je een besluit neemt.

Wat zijn de risico's van het kopen van een ingevoerde auto?


Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad en/of de kilometerteller is teruggedraaid. Neem als voorbeeld occasions die uit Duitsland zijn gehaald. Bij een-derde van de gebruikte auto's die op de Duitse markt te koop zijn is de tellerstand niet juist. Vervolgens wordt er vlak voor de kentekenregistratie bij de RDW vaak nog gerommeld met de kilometerteller. Hierdoor is de kans dat je wordt opgelicht wanneer jij een reeds in Nederland geregistreerde auto koopt, met historie in het buitenland, meer dan 40 procent.

Dit risico is makkelijk te omzeilen door een chassisnummercheck te doen op autoverleden.nl. Blijkt de auto uit het buitenland te komen? Dan kan het chassisnummer jou alles over de historie in het buitenland vertellen. De reden dat je een chassisnummercheck moet doen is omdat het kenteken niet altijd Nederlands is geweest. De schatting die wordt gemaakt aan de hand van het kenteken klopt dan dus niet. Bij een check met het chassisnummer (ook wel VIN-nummer genoemd), krijg je de juiste schatting van het aantal gereden kilometers en inzicht in het schadeverleden.

Hoe kan ik mijzelf beschermen tegen een miskoop?


Om te voorkomen dat je een miskoop doet zijn er natuurlijk dingen die slim zijn om te doen voordat je de aankoop doet:

1.      Doe altijd een chassisnummer check


Het chassisnummer of VIN (Voertuig Identificatie Nummer) -nummer kan veel informatie geven over het voertuig. Elk van de 17 tekens heeft een betekenis, zoals het bouwjaar en de locatie van de fabriek. Vraag daarom altijd naar het chassisnummer en check deze met het nummer wat op de auto staat. Er kan een van alles veranderd zijn aan een auto, maar het chassisnummer blijft altijd hetzelfde. Doe hierna een chassisnummer check, hiermee krijg je alle informatie over het verleden van het voertuig. In het rapport staat de autohistorie, wordt de kilometerstandregistratie getoond, vind je informatie over eventuele schade en nog veel meer. Zo kun je direct zien of de verkoper de waarheid verteld of dat je misschien op het punt staat een 'kat in de zak te kopen'.

2.      Controleer de apparatuur in het voertuig


Als een voertuig schade heeft gehad en goedkoop is gerepareerd dan kun je dit vaak zien aan de onderdelen en het spuitwerk van het voertuig. In plaats van de eerste klas dure onderdelen worden dan vaak B-merken gebruikt bij de vervanging. Het is daarom belangrijk dat je goed kijkt naar de kleur en kwaliteit van de carroserie, bekleding, de spiegels, de bumpers en zeker ook het infotainment systeem. Dit systeem kan worden vervangen door een goedkopere versie uit een ander model.

3.      Check de kilometerteller


Het terugdraaien van de kilometerteller is een veel voorkomende methode om de koper voor de gek te houden. In Duitsland wordt bijvoorbeeld 30 procent van alle kilometertellers teruggedraaid in tweedehandsauto's. Bij import wordt hier nog eens 40 procent bij opgeteld omdat fraudeurs net voor de Nederlandse kentekenregistratie hun slag slaan en de teller terugdraaien. Je vraagt je misschien af; waarom?! De reden dat dit gebeurt is heel simpel, hoe minder kilometers er op de teller staan, hoe meer waard de auto is.

4.      Zoek uit waar de auto voor is gebruikt


Leaseauto's zijn eigendom van leasemaatschappijen. Deze organisaties passen geen autohistorie aan wat betekent dat informatie over een voertuig makkelijk te achterhalen is. Deze maatschappijen onderhouden auto's bijna altijd volgens onderhoudsschema. Bij voertuigen die zijn gebruikt als taxi is het wel oppassen, vooral bij de kilometerstand (zie hierboven). Deze voertuigen rijden vaak tot wel twee keer zoveel kilometers als privé voertuigen wat betekent dat een lage kilometerstand normaal gesproken raar is. Komt de wagen bij een privépersoon vandaan die de auto alleen voor lokale ritjes en boodschappen heeft gebruikt dan is een lage kilometerstand het meest plausibel.

5.      Ga opzoek naar foto's van het voertuig


Als je oude foto's van het voertuig tot je beschikking hebt kun je kijken naar de verschillen tussen de twee. Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het voertuig geen schade heeft gehad, maar als er op een eerdere foto een andere bumper opzit, dan is de kans groot dat er schade is geweest. De chassisnummer check geeft je inzicht in foto's uit een eventueel schaderapport laat het dashboard zien met daarop de tellerstand.