Tegenwoordig is te zien dat er steeds meer en meer
tweedehandsauto's vanuit België worden geïmporteerd. Hiervoor was vooral
Duitsland het land waar de Nederlandse particulier naartoe ging voor een auto,
maar België is in opkomst. Na alle kosten die komen kijken bij het invoeren van
een auto, is een auto uit België vaak nog steeds goedkoper dan een
tweedehandsauto uit Nederland.
Waarom zou je een auto invoeren uit België
De prijzen van tweedehandsauto's in België liggen natuurlijk
lager dan in Nederland, maar er komen natuurlijk wel importkosten bij kijken
als je de auto naar Nederland wilt halen. De grootste kostenpost is de BPM.
Gelukkig zit hier ook een voordeel aan. Je mag namelijk het voordeligste
BPM-tarief kiezen tussen de datum van eerste inschrijving en de BPM-aangifte.
Dit heeft vaak tot gevolg dat je stukken minder BPM betaald dan wanneer je een
Nederlandse auto zou kopen.
Naast dat Belgische auto's goedkoper zijn dat Nederlandse,
zijn de auto's vaak ook nog luxer uitgerust. De Nederlandse markt staat bekend
om het kleine aanbod aan auto's, hoge prijzen en kaal uitgevoerde voormalig
leaseauto's. Om de lease zo laag mogelijk te houden werden eventuele opties
vaak niet ingevuld. In België ligt dit gelukkig anders, hier kun je voor een
lagere prijs een beter uitgeruste auto krijgen. Verder valt er ook nog goed te
onderhandelen met Belgische verkopers over niet alleen de prijs, maar ook over
bijvoorbeeld een set winterbanden.
Als je een tweedehandsauto koopt in Nederland moet je naar
het postkantoor om de auto over te laten schrijven. Bij de aankoop van een
Belgische
import auto is
dit niet nodig. Het enige wat je hoeft te doen is via de RDW de auto op
kenteken te laten zetten. Zonder een Nederlands kenteken mag je namelijk niet
rijden met de auto. Volgens de wet mag een persoon die woont in Nederland niet
rijden in een auto met een buitenland kenteken.
Jouw Belgische auto naar Nederland halen
Er zijn verschillende manieren om jouw nieuwe Belgische auto
naar Nederland te krijgen. Je kunt natuurlijk zelf naar het RDW rijden, wat
natuurlijk het leukste is! Wat kilometers maken in je nieuwe auto kan geen
kwaad. Belangrijk om te weten is wel dat je als in Nederland woont, je niet in
een auto mag rijden met een buitenlands kenteken. Om toch zelf te rijden, kun
je een eendagskenteken aanvragen waarmee je naar het dichtstbijzijnde
RDW-keuringstation mag rijden om daar de auto op kenteken te laten zetten.
De andere optie is om de auto met een professioneel bedrijf naar
het RDW of naar huis te laten brengen. Vroeger was dit verzekerde transport erg
duur, maar tegenwoordig is het zeker niet duur meer. Vaak is het zelfs zo dat
je onder de streep ongeveer hetzelfde betaald als wanneer je zelf de auto naar
het RDW rijdt.
Vier dingen die je moet weten over het invoeren van een Belgische auto
De technische keuring en de CarPass zijn verplicht
De Keuring Voor Verkoop (KVV) ofwel de tweedehandskeuring
van personenauto's. De KVV is een verplichte keuring die moet worden uitgevoerd
voordat een handelaar of particulier een auto wil verkopen in België. De auto
wordt dan technisch volledig gekeurd en het rapport wordt meegegeven aan de
eigenaar van de auto. Het rapport wat is opgesteld is dan twee maanden geldig.
In sommige gevallen heeft de auto net de jaarlijkse keuring al gehad, als dit
binnen 2 maanden van de KVV is, dan wordt er alleen een visuele keuring
uitgevoerd. De remmen worden dan nog wel een keer extra getest.
Er zijn een paar uitzonderingen waar een tweedehandskeuring
niet nodig is bij de verkoop. Dit is alleen niet nodig bij de verkoop aan
echtgenoten, wettelijk samenwonenden of naar een kind van de eigenaar. Een
voorwaarde is wel, dat het kenteken niet veranderd als de auto wordt
overgedragen aan de nieuwe eigenaar. Als er wel een nieuw kenteken wordt
gebruikt, dan is er alleen administratieve keuring nodig.
De jaarlijkse keuring is te vergelijken met de Nederlandse
APK-keuring. Dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat elk voertuig technisch in
orde is. Op deze manier wordt het verkeer een stuk veiliger. Als de auto is
goedgekeurd wordt er een groen keuringsbewijs uitgegeven.
Naast de KVV is ook de CarPass verplicht bij de verkoop. De
CarPass is de Belgische variant van de Nationale Auto Pas (NAP, zoals wij deze
in Nederland kennen). Dit document geeft de kilometerstand aan op verschillende
data. Het wordt gebruikt om kilometerstandfraude tegen te gaan. Net als de KVV
is de CarPass ook maar twee maanden geldig. De bedoeling van deze twee
documenten is om de potentiële koper een duidelijk en eerlijk beeld te geven
van de auto. Aan de hand van deze rapporten kan er dan worden besloten of de
verkoop doorgaat.
Welke documenten heb je nodig bij de import van een
Belgische auto?
Voor de import van een Belgische auto zijn 3 documenten
nodig:
- Het kentekenbewijs
o |
Het kentekenbewijs is België kan er verschillend
uitzien. Bewijzen die zijn uitgegeven voor 15-01-2011 zijn langwerpig en roze.
Alle bewijzen na 15-01-2011 kunnen er op twee manieren uitzien. De eerste
variant is gelig en op A4 formaat. De andere variant bestaat uit twee delen die
wat kleiner zijn.
|
- Het Certificaat van Overeenstemming
o |
Het CvO is wordt gezien als het 'geboortebewijs'
van de auto. De fabrikant geeft dit af als de auto volgens de Europese
typegoedkeuring is gebouwd.
|
- Recent keuringsbewijs (het groene keuringsbewijs)
o |
Zoals eerder al vermeld wordt bij een
goedkeuring tijdens de jaarlijkse keuring een groen keuringsbewijs uitgegeven.
Dit bewijs is een jaar geldig. Het is daarom belangrijk dat deze nog geldig is,
dan neemt de RDW dit namelijk over. Anders moet er in Nederland nog een keuring
worden gedaan wat jou extra geld kost.
|
Pas op voor kilometerstandfraude
Kilometerstandfraude is een internationaal probleem. De
verkopende partij zal de kilometerstand terugdraaien. Op deze manier lijkt het
alsof de auto veel minder kilometers heeft gereden dan in werkelijkheid. Auto's
die minder kilometers hebben gereden zijn duurder dan auto's met veel
kilometers.
Deze makkelijke truc zorgt ervoor dat er jaarlijks talloze
kopers worden opgelicht. Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof een
paar kilometer meer of minder niet zoveel uitmaakt, maar schijn bedriegt.
Auto's met hoge kilometerstanden zijn meer versleten wat betekent dat ze meer
risico op falende onderdelen lopen.
In België is er de CarPass om dit tegen te gaan. Het is
echter wel een slim idee om dit altijd nog even te checken. Het systeem is net
als het NAP-systeem in Nederland, niet helemaal waterdicht. Er zijn helaas nog
veel handelaren die hier omheen weten te komen om zo toch te knoeien met de
tellerstand. Wat ook fijn is om te weten, is dat Nederland en België
tellerstanden uitwisselen, iets wat Duitsland bijvoorbeeld niet doet. Zo is het
mogelijk om aan de hand van een Nederlands kenteken toch de tellerstand van een
oorspronkelijk Belgische auto te kunnen controleren.
Check de onderhoudsgeschiedenis en het schadeverleden
Naast teruggedraaide kilometerstanden zijn ook de
onderhoudsgeschiedenis en het schadeverleden belangrijk om te laten nakijken.
In sommige landen is dit een groot probleem. Auto's die ernstige schade hebben
opgelopen worden optisch opgeknapt waardoor het lijkt alsof er niks aan de hand
is. De onwetende koper ziet een mooie auto voor een lage prijs en vindt dit een
mooie deal. Na een poosje rijden merkt hij/zij dat er echter een hoop mis is
met de auto.
Gelukkig is België niet zo'n land. Door de KVV is de auto altijd gekeurd op de
technische aspecten. Het is alleen niet handig om altijd blind af te gaan op
deze onderhoudsbewijzen. Hoewel het een goede maatstaaf is, is dit helaas ook
niet waterdicht. Controleer de auto zelf altijd ook nog een keer voordat je een
beslissing maakt waar je later spijt van krijgt.