Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

Auto importeren uit Amerika - Het stappenplan


Tijdens je trip in Amerika raak je verliefd op de soorten auto's die daar rondrijden. Anders dan in Nederland rijden er hier veel pick-ups en muscle cars. Nadat je thuis bent geland, blijft de grote vraag hangen. Blijf je dromen of onderneem je actie? Het importeren van een auto vanuit Amerika is een ander verhaal dan bij het invoeren vanuit België of Duitsland. Je kunt natuurlijk alles uitbesteden aan een handelaar, maar je kunt ook het heft in eigen hand nemen. Voor wie het zelf wil beleven hebben wij een stappenplan samengesteld zodat je goed voorbereid kunt beginnen.




1. Een Amerikaanse occasion zoeken


Het aanbod in Amerika is vele malen groter dan in Nederland. Het land is tenslotte meer dan 200 keer zo groot. Tijdens een reis door Amerika kun je een auto tegenkomen, maar gewoon online een mooie occasion zoeken is zeker een goede optie. Via Autoscout24, Autotrader of eBay zijn er talloze modellen te vinden die in Nederland niet eens verkrijgbaar te zijn. Nog een goede reden om je auto uit de VS te halen. Om te voorkomen dat je wordt opgelicht, is het handig om af te reizen naar Amerika om daar de auto te bekijken. Dit kost natuurlijk wel wat, maar zo voorkom je een lege container als je de auto ophaalt in de haven. Een belangrijk feitje om te weten is dat een Amerikaanse autodealer niet zomaar een nieuwe auto mag verkopen aan een particulier uit het buitenland. Het verkopen van een occasion is wel toegestaan.

2. De aankoop van een Amerikaanse auto


Na het vinden van jouw droomauto wordt het tijd om het geld te betalen en deze auto naar Nederland te halen. Je kunt het geld overmaken naar een rekening of je kunt old-school betalen in cash. Het wisselen van euro's naar dollars kun je daar doen of je hebt het geld al mee vanuit Nederland. Als dit het geval is, dan moet je goed opletten. Met meer dan $ 10.000, - op zak mag je de grens niet over tenzij je dit hebt aangegeven op het formulier wat je krijgt in het vliegtuig. Geef hierop aan dat je het geld gaat gebruiken voor de koop van een auto en er wordt niet moeilijk gedaan. Ga vooral niet een ander verhaal ophangen, de douane in Amerika is erg streng dus je kunt flink in de problemen komen.

Nadat je het geld hebt betaald is het van belang dat je controleert of je een Certificate of Title (COT) en de bill of sale (aankoopbewijs) in ontvangst hebt gekregen bij de auto. Het COT is het Amerikaanse kentekenbewijs, deze is niet persoonsgebonden maar gekoppeld aan het voertuig. Dit document hoef je niet bij je te hebben tijdens het rijden. Het registratiebewijs moet je altijd kunnen laten zien als je in de auto stapt.

3. De auto vervoeren naar Nederland


Omdat de VS zo'n enorm land is zou het zomaar kunnen dat je auto eerst moet vervoeren naar een haven voordat de auto in een container op een vrachtschip staat. Wij onderscheiden daarom twee fases van het transport. Transport in de VS en transport naar Nederland.

Transport in de VS

Na je aankoop moet de auto naar de haven om deze te laten verschepen naar de andere kant van de oceaan. Om hier te komen kun je zelf gaan rijden met je nieuwe aankoop. Je krijgt nummerplaten die je kunt bevestigen aan de auto waar ook de vervaldatum opstaat. In feite krijg je tijdelijke platen voor het voertuig. De kosten hiervoor hangen af van het gewicht, de leeftijd en de waarde van de wagen. Je kunt dan direct een verzekering kunnen afsluiten voor een maand. Het laatste wat je zal moeten betalen in Amerika is de sales tax. Deze belasting is een percentage van het aankoopbedrag, dit verschilt per staat. In Californië is dit 9%, terwijl je in Montana helemaal niks betaalt.

Let op! Het kan natuurlijk zijn dat je door verschillende staten moet rijden, dit betekent dat je je in elke staat opnieuw moet registreren. De registratie voor een andere staat kun je al doen voordat je er met de auto doorheen rijdt.

Transport naar Nederland

Voor het transport naar Nederland raden wij aan om dit per zeevervoer te doen. Het is mogelijk om het voertuig met het vliegtuig over te laten komen maar hier betaal je serieus geld voor. Een bedrag van zo'n € 7000, - voor luchttransport wordt gezien als normaal.

Voor het zeetransport zijn twee opties. De auto kan in een container worden verscheept of de auto staat gewoon op het dek (roll-on-roll-off). Voor beide opties valt wat te zeggen. Bij roll-on-roll-off is de prijs beduidend lager, net als de transporttijd. Het nadeel is vervolgens wel dat de auto gedurende deze 2 à 3 weken bloot wordt gesteld aan de weersomstandigheden. Als je een kwetsbare auto hebt aangeschaft is dit niet de meest verstandige optie.

Als het voertuig in een container staat, dan is deze beschermt van het weer en andere factoren die de auto kunnen beschadigen. Dit is wel duurder dan roll-on-roll-off en het duurt soms wel 2 weken langer voordat de auto in Nederland is.

Let op! Het maakt niet uit welke keuze je maakt als je maar aanwezig bent als het voertuig wordt ingeladen. Er wordt op dat moment namelijk een rapport samengesteld over de status van het voertuig. Op deze manier is het te controleren wie er verantwoordelijk is voor eventuele schade. Daarnaast is het slim om een transportverzekering af te sluiten. Zo kan eventuele narigheid worden vergoed.

4. Wat zijn de invoerkosten?


Bij de aankomst van het voertuig in Nederland moeten er verschillende dingen betaald worden. Je zal invoerrechten, BTW en BPM moeten afrekenen. De invoerkosten en BTW worden betaald bij de binnenkomst van het voertuig. De BPM betaal je nadat het voertuig op kenteken is gezet.

Invoerrechten

Invoerrechten moet je betalen als je een product besteld wat van buiten de EU moet komen. Binnen de EU bestaan er open grenzen waardoor dit niet hoeft. Voor het invoeren van een auto vanuit de VS (buiten de EU) moet je 10% van het aankoopbedrag + de transportkosten. Als het voertuig ouder is dan 30 jaar, dan hoef je geen invoerrechten te betalen.

BTW

De BTW is de aankoopbelasting van producten. In Nederland is dit 21%. Deze 21% betaal je over alleen het aankoopbedrag van de auto. Als je een bestelwagen hebt geïmporteerd, dan betaal je 22%.

5. De importauto op kenteken laten zetten


Nu je alles hebt betaald, staat het voertuig nog steeds op Amerikaanse platen. Om dit aan te passen moet je met de auto naar de RDW voor een keuring en om een Nederlands kenteken aan te vragen. Bij voertuigen van voor 01-01-1998 die van buiten de EU komen is geen EU individuele typekeuring nodig. Je hebt alleen het Certificate of Title nodig. Het voertuig krijgt alleen een keuring die te vergelijken is met een APK-keuring waarbij zowel de APK-waardigheid en de verlichting wordt gecontroleerd. Als het voertuig ouder is dan 29 jaar, dan ondergaat deze een oldtimerkeuring.

Voor Amerikaanse voertuigen moet je een afspraak maken op de site van de RDW. Daarna kun je naar één van de 16 stations van de RDW. We hebben ze voor je op alfabetische volgorde gezet:
-       Almelo
-       Amsterdam
-       Arnhem
-       Den Bosch
-       Elsloo
-       Groningen
-       Heerenveen
-       Nieuwegein
-       Roosendaal
-       Rijen
-       Schiedam
-       Veldhoven
-       Venlo
-       Waddinxveen
-       Zwolle
-       Zwijndrecht

Let op! Met een Amerikaans kenteken mag je niet rijden in Nederland. Vraag daarom een eendagskenteken aan waarmee je op de aangegeven dag alleen maar naar het keuringstation mag rijden. Een andere optie is een auto-ambulance om zo het voertuig naar de RDW te brengen. Je hebt dan geen eendagskenteken nodig.

Is het voertuig van 01-01-1998 of jonger? Dan moet deze wel een individuele typekeuring ondergaan. Hiervoor moet je naar het testcentrum van de RDW in Lelystad. Dit kost je rond de € 1000, -. Bij deze keuring worden alle elementen van de auto gecheckt. De remmen, hoe luid de uitlaat is, de verlichting, afmetingen, gewicht en nog veel meer. Eigenlijk is er alleen geen crashtest die plaatsvindt!

Gaat het om een bestelwagen, dan is het handig om van tevoren bij de RDW te checken welke wagens voldoen aan de eisen voor een grijs kenteken. Zo voorkom je dat je onverwacht dure aanpassingen moet doen aan het voertuig.

Na de keuring is de CO2-uitstoot bepaald, hiermee wordt de BPM bepaald. BPM staat voor Belasting van Personenauto's en Motorvoertuigen. Deze belasting moet je betalen als je een voertuig in Nederland laat registreren. De hoogte van het bedrag wordt bepaald aan de hand van de CO2-uitstoot. De uitstoot wordt gecontroleerd als je het voertuig op kenteken laat zetten bij de RDW. Het voordeel van een geïmporteerd voertuig is, dat je het laagste tarief betaalt tussen de datum van eerste inschrijving en de datum van de BPM-aangifte.

Als de auto ouder is dan 25 jaar, dan hoef je zelfs helemaal geen BPM te betalen. Ook als een auto van op of na 01-01-2009 voor het eerst in gebruik is genomen, mits er een benzinemotor inzit met maximaal 110 g/km uitstoot of een dieselmotor met maximaal 95 g/km aan uitstoot.

6. Gaan met die banaan


Als alles achter rug is moet je nog heel even wachten voordat je de weg op mag in je nieuwe speeltje. Pas als de Belastingdienst het BPM-bedrag heeft ontvangen, kan de RDW het nieuwe kentekenbewijs opsturen. Zodra deze binnen is, kun je naar een bedrijf wat kentekens maakt. Nadat je voor een paar tientjes de nieuwe platen hebt gekregen kun je deze bevestigen aan de auto. Het laatste wat je moet doen is aan de hand van het kenteken een verzekering afsluiten. Zodra dit is geregeld kun je de weg op en genieten. Gefeliciteerd met jouw import auto.

Wat zijn de risico's van een Amerikaanse auto invoeren?


Aan het invoeren van een Amerikaanse auto zitten ook risico's verbonden. Gesjoemel met kilometerstanden en het schadeverleden komen ook hier helaas veel voor. Zeker bij oldtimers is het heel makkelijk om de stand van de kilometerteller terug te draaien. Je zet een boor tegen het mechanisme en je draait zo de teller terug. Bij moderne auto's wordt er gebruik gemaakt van simpele software, de fraudeur kan de gewenst stand gewoon intoetsen.

Bij schadegevallen denken wij al snel aan een verkeersongeluk als oorzaak. Maar in Amerika komt een ander schadegeval misschien nog wel vaker voor. Delen van het land liggen namelijk in gebieden met een hoge kans op orkanen. Deze immense stormen kunnen zorgen voor plotselinge overstromingen van de rivieren. De overstromingen zorgen ervoor dat veel auto's onder water lopen met ernstige waterschade tot gevolg. Waterschade is lastig te repareren maar toch wordt dit veel gedaan om het voertuig vervolgens te verkopen. De kwaliteit van de reparatie is laag wat betekent dat de auto snel na de verkoop mankementen zal vertonen.

In een groot deel van de waterschadegevallen wordt de auto geëxporteerd naar Litouwen. Hier zijn de arbeidskosten laag wat de reparatie nog goedkoper maakt. Een ander bijkomend voordeel is dat auto's die in Litouwen zijn gekeurd in Nederland niet nog een keer gekeurd hoeven te worden. Dit betekent niet dat er geen schadegevallen door waterschade te verkrijgen zijn in Amerika. Elk jaar komen er zo'n 18.000 tweedehandsauto's vanuit de VS naar Nederland en België, hier zitten ook waterschadeauto's tussen!

Voordat je een aankoop doet is het belangrijk om alles te weten te komen over het voertuig. Tijdens een bezichtiging is het niet mogelijk om alle aspecten van de auto grondig te controleren. Zo is het niet mogelijk om de daadwerkelijk onderhoudsgeschiedenis in te zien. Waarschijnlijk is er een onderhoudsboekje, maar daar kan mee gerommeld zijn. Doe daarom altijd een Amerikaanse kenteken check / chassisnummercheck!