Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:

Auto importeren uit Frankrijk - Stappenplan




De Nederlandse tweedehandsauto markt is duur en het aanbod is beperkt. De Franse markt daarentegen is het tegenovergestelde, het aanbod is enorm en de prijzen zijn beduidend lager. Het kan daarom voordeliger zijn om een occasion te kopen in Frankrijk om deze vervolgens in te voeren in Nederland. Vooral elektrische auto's zijn een koopje aangezien deze in grote getallen uit de lease komen. Daarnaast zijn er ook modellen in Frankrijk te koop die in Nederland nooit zijn verkocht. Of je dus opzoek bent naar een gezinsauto, een oldtimer of een mooie youngtimer. Frankrijk is the place to be. Om je op weg te helpen bij het vinden en importeren van een Franse import auto hebben wij een mooi stappenplan opgesteld.




Stap 1: Hoe vind je een Franse occasion?


Er zijn meerdere Franse autosites waar je opzoek kunt gaan naar jouw nieuwe auto. Voor oudere voertuigen iswww.lesanciennes.com een goede website, maar ook www.collectionneur.net. Modernere auto's zijn weer te vinden op www.autoscout24.fr en www.autoreflex.com. Een site waar werkelijk waar alles te vinden is, is www.anciennesdefrance.com. De Franse marktplaats is www.topannonces.fr. Met andere woorden, keuze genoeg!

Frankrijk is een stuk groter dan Nederland, waar je in Nederland binnen 3 uur overal kunt zijn, ben je in Frankrijk al gauw ruim 7 uur onderweg. Bij het zoeken naar een voertuig is het dus handig om goed in te gaten te houden waar je toe bereid bent op het gebied van afstand. Deze grote verschillen in afstand hebben ook invloed op de auto's. Het klimaat in het noorden is tenslotte een stuk anders dan aan de Middellandse Zee. Het warme en droge klimaat is voor de auto beter, maar de zoute lucht langs de kust verhoogt het risico op corrosie. Ons advies is om altijd te gaan kijken naar het voertuig wat je van plan bent om te kopen. Op deze manier loop je een stuk minder risico op opgelicht te worden.

Stap 2: De aankoop van een Frans voertuig


Nadat je jouw nieuwe auto hebt gevonden is het tijd om af te rekenen. Gelukkig is Frankrijk een eurostaat dus je kunt gewoon met euro's betalen. Uiteraard kan dit heel modern via internetbankieren, maar je kunt ook afspreken dat je het geld op de ouderwetse manier in cash betaald. Bij betalingen binnen de eurozone worden er geen transactiekosten in rekening gebracht bij bedragen onder de € 50.000, -. Als je geld wilt opnemen is dit ook kosteloos binnen de eurozone. Het kan zijn dat een land zelf kosten in rekening brengt voor pinnen, maar dit is dan voor iedereen (ook voor bewoners van het land). Dit is het geval in Duitsland maar ook in Griekenland. Deze kosten worden van tevoren altijd gemeld door bijvoorbeeld een sticker op de automaat.

Er is een tweetal documenten die essentieel zijn om in ontvangst te nemen. Zorg ten eerste dat het kentekenbewijs (Carte Grise of Certification d'Immatriculation) aanwezig is. De verkoper moet hier 'vendu' opzetten, dit betekent verkocht, samen met de datum en een handtekening.

Ten tweede moet je samen met de verkopende partij het 'Certificat de cession d'un vehicule' invullen en ondertekenen. Dit document is een Frans vrijwaringsbewijs. Anders gezegd, dit papiertje is het bewijs dat het voertuig niet meer in handen in van de verkoper, zelfs als het Franse kenteken nog niet is omgezet. Doe dit in ieder geval in tweevoud, zo hebben zowel de verkoper als jijzelf het bewijs in handen.

Stap 3: Het vervoeren van een Franse auto naar Nederland


Als je jouw nieuwe aankoop zelf gaat vervoeren, dan gaat dit in drie stappen. Je moet tenslotte drie landen door. Frankrijk, België en Nederland.

STAP 3a Frankrijk:


In Frankrijk heb je sinds 2009 al geen tijdelijk kenteken meer nodig om met het voertuig te rijden. Je kunt dus met je nieuwe auto zelf naar de grens rijden. Zorg wel altijd dat de auto is verzekerd. Je kunt een verzekering afsluiten met een Nederlandse maatschappij, maar omdat je nog geen NL-nummerbord hebt, zal dit waarschijnlijk niet lukken. Verzekeren op alleen het chassisnummer is namelijk niet iets wat verzekeraars graag doen. De andere optie is gebruik maken van de verzekering van de verkoper. Mits deze verzekering nog loopt en de Contrôle Technique (de Franse variant van de APK) nog geldig is.

STAP 3b België:


Als je de grens bij België over bent gegaan, dan blijft de verzekering nog geldig aangezien je binnen de EU blijft. Ook is het gewoon toegestaan om er te rijden. Waar je in België wel op moet letten zijn de Lage Emissie Zones (LEZ). Binnen deze zones is het niet toegestaan om zomaar te rijden. Alleen voertuigen die voldoen aan de eisen mogen hier rijden. Antwerpen en Brussel begonnen met het instellen van een LEZ maar inmiddels zijn deze door het hele land te vinden. Het gaat vooral om stadscentra, maar ook delen van ringwegen bevinden zich in een zone. Het makkelijkste is om een dagkaart aan te vragen. Deze kost € 35, -, maar je hoeft je vervolgens geen zorgen te maken over eventuele boetes. Een dagkaart kun je gewoon online aanvragen aan de hand van het kenteken.

STAP 3c Nederland:


Bij de Nederlandse grens aangekomen wordt het interessant. Als je een bewoner bent in Nederland, dan mag je namelijk niet in een auto rijden met een buitenlands kenteken. Doe je dit wel, dan kun je een flinke boete verwachten. Er zijn twee opties om de auto bij de RDW te krijgen om deze op kenteken te laten zetten (stap 5). Je kunt een ééndagskenteken aanvragen. Dit tijdelijke nummerbord is, zoals de naam al doet vermoeden, één dag geldig en je mag er alleen mee naar een RDW-keuringsstation rijden. Een alternatief is een auto-ambulance. Je hoeft dan geen ééndagskenteken aan te vragen.

Auto-importservice


Naast zelf rijden kun je natuurlijk ook een bedrijf inschakelen om de auto vanuit Frankrijk naar Nederland te brengen. Vaak kun je kiezen tussen verschillende pakketten, van standaard tot uitgebreid. De auto kan worden vervoerd naar Nederland, maar het bedrijf kan ook alle administratieve zaken op zich nemen. Andere bedrijven regelen alleen het vervoer, de wagen wordt dan op een trailer geladen en op een, door jou gekozen, locatie afgeleverd.

Auto-ambulance of trailer


Zoals eerder al genoemd kun je een auto-ambulance gebruiken voor het transport van de auto. Deze optie kun je gedurende het hele transportproces gebruiken. Je kunt de gehele tocht op deze manier doen, maar uiteraard is het ook mogelijk om dit pas in België te doen, of halverwege Frankrijk. Wat jij wilt!

Let op! Het is essentieel dat je ALTIJD een verzekering hebt afgesloten. Het maakt niet uit op welke manier je besluit de auto te vervoeren, zonder verzekering lopen jij, maar ook andere risico!

Stap 4: Wat zijn de invoerkosten voor een Franse wagen?


Dit is de makkelijkste stap van allemaal. Je betaalt namelijk helemaal niks als je een Frans voertuig importeert. Frankrijk is namelijk een EU-land wat betekent dat er open grenzen gelden! De enige kosten is de BPM, maar deze betaal je pas na de RWD-keuring (stap 5).

Stap 5: Je Franse occasion op kenteken laten zetten


Voordat je nieuwe voertuig op kenteken kan worden gezet, moet er een keuring plaatsvinden.Deze keuring kan worden gedaan bij één van de 16 onderstaande locaties (de exacte adressen staan op de site van de RDW):
-         Almelo
-         Amsterdam
-         Arnhem
-         Den Bosch
-         Elsloo
-         Groningen
-         Heerenveen
-         Nieuwegein
-         Roosendaal
-         Rijen
-         Schiedam
-         Veldhoven
-         Venlo
-         Waddinxveen
-         Zwolle
-         Zwijndrecht

Je kunt zonder afspraak binnenkomen, maar dan moet je wel zijn aangemeld voor 12.00 bij de balie. Ons advies is om een afspraak te maken. Dan weet je precies wanneer je aan de beurt bent. Als het bijvoorbeeld te druk is en je komt zonder afspraak dan kun je gewoon weer naar huis.

Als na de keuring blijkt dat alles oké is met het voertuig, dan zal de RDW de aanvraag voor een nieuw kentekenbewijs in behandeling nemen. Met de gegevens die je hebt gekregen van de RDW naar aanleiding van de keuring kun je het formulier voor de BPM (Belasting Personenauto's en Motorvoertuigen) verder invullen.

BPM is een belasting die je verplicht bent om te betalen op het moment dat je een voertuig in Nederland laat registeren. De hoogte hiervan wordt bepaald aan de hand van de CO2-uitstoot. Is de auto meer dan 25 jaar oud? Dan betaal je geen BPM. Ook als een auto van op of na 01-01-2009 voor het eerst in gebruik is genomen, er moet dan wel een benzinemotor inzitten die maximaal 110 g/km uitstoot of een dieselmotor met maximaal 95 g/km aan uitstoot. Ook als het gaat om een voertuig wat geen CO2-uitstoot heeft, hoef je geen BPM te betalen.

Het formulier voor de BPM is te vinden op de site van de belastingdienst. Het is handig om dit al voor een deel thuis in te vullen zodat je het direct kan inleveren. In de wachtkamer van elk RDW-keuringstation staat namelijk een brievenbus van de Belastingdienst. Na het inleveren is het afwachten.

Via de e-mail of per post krijg je vervolgens een acceptgiro om de BPM te betalen. Zodra de Belastingdienst het bedrag heeft ontvangen, krijgt de RDW groen licht om het kentekenbewijs uit te geven. Deze ontvang je via de post. Je kunt vervolgens met je nieuwe kentekencard naar een bedrijf wat kenteken maakt om de nummerplaat te laten maken en op de auto te zetten.

Stap 6: Rijden maar!


Het laatste wat je nu nog moet doen is een verzekering afsluiten zodat je de weg op mag. Een autoverzekering is tenslotte bij wet verplicht. Aan de hand van 6 factoren (soort dekking, het aantal schadevrije jaren, de leeftijd van de eigenaar, merk/model auto, het aantal kilometers per jaar) sluit je er een af. Zodra dit is gelukt en je hebt bevestiging van de verzekeraar hebt gekregen, dan kun je de weg op. Gefeliciteerd! Tijd om te genieten van jouw nieuwe voertuig. Veel plezier!

Wat zijn de risico's van een Franse auto importeren?


Ook in het land van de croissants en de Eifeltoren wordt er flink gefraudeerd met tweedehandsauto's. Vooral fraude met het schadeverleden en de kilometerstand komt veel voor.

In het geval van het schadeverleden gaat het om auto's die betrokken zijn geweest bij verkeersongevallen. Het kan gaan om kleine schade, maar er zijn ook gevallen waarin de auto bijna total-loss is. De eigenaar van de auto verkoopt deze voor een prikkie aan een handelaar die de auto vervolgens repareert. De reparatie is niet van hoge kwaliteit omdat dat te veel geld kost. Een goedkope reparatie die de auto er optisch weer goed uit laat zien is voldoende. Een onwetende koper zal denken dat de auto er prima uitziet en ook bij de proefrit is er vaak niks geks te merken. Binnen korte tijd na de aankoop zal de nieuwe eigenaar er echter achter komen dat de auto van zeer slechte kwaliteit is.

Bij fraude met de kilometerstand maakt het niet uit in wat voor staat de auto is. Op verschillende manieren wordt de stand van de teller teruggedraaid. Bij oudere modellen met een mechanische teller gebruiken handelaren een boor. De boor even aanzetten en de tellerstand is een flink stuk gedaald. Moderne auto's hebben inmiddels elektronische tellers, dus dan is software de manier op het klusje te klaren. Gewoon intoetsen waar de teller op moet staan en klaar. De reden dat dit zoveel wordt gedaan is omdat een lage tellerstand automatisch betekent dat de auto meer waard is. Voor de verkoper is dit dus een makkelijke manier om snel extra geld te verdienen.

Gelukkig kun je dit ook tegengaan. Met behulp van het Franse kenteken kun je een kentekencheck uitvoeren. Het nadeel van deze check is dat de informatie vrij beperkt is. Wij adviseren daarom een chassisnummercheck, anders een VIN-check genoemd. De check is gebaseerd op het chassisnummer, een nummer wat voor elk voertuig uniek is en ook nooit verandert. Na zo'n VIN-check krijg je te zien of de kilometerstand een reële stand is en of er ooit schade is geregistreerd. Als er foto's zijn gemaakt van de schade, dan worden deze uiteraard toegevoegd in het rapport.

Zorg dat je altijd goed voorbereid bent voordat je een aankoop doet. Doe de Franse kenteken check of zoek verder op het chassisnummer!