Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

Frans kenteken checken


Naast handelaren zien wij steeds meer particulieren die voor een tweedehandsauto hun toevlucht zoeken in het buitenland. Duitse auto's zijn erg in trek bij ons Nederlanders, maar steeds vaker wordt er ook gekeken naar de Franse markt. In Frankrijk bevindt zich een andere markt dan in Nederland. Het zijn namelijk vooral de elektrische auto's die voor aantrekkelijke prijzen worden aangeboden. Auto's die rijden op elektriciteit rijden zijn in Frankrijk zeer populair om te leasen. Na een tijdje komen deze wagens massaal uit de lease waardoor het aanbod enorm groeit. Een hoog aanbod betekent ook een lagere prijs!

Naast een lagere prijs kent het importeren van een Franse auto nog meer voordelen. Voor de BPM mag je bijvoorbeeld het laagste BPM-tarief kiezen tussen de data van eerste inschrijving en het moment van BPM-aangifte. Voor elektrische auto's is dit zelfs € 0,-!! Voordat je een aankoop doet wil je natuurlijk wel weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Controleer daarom, voordat je een import auto koopt in of uit Frankrijk, altijd eerst het voertuig aan de hand van een nummerbord of chassisnummercheck.




Franse kentekencheck is veel gedoe - Doe een chassisnummercheck!


In Nederland wordt alle informatie wat betreft de geregistreerde voertuigen opgeslagen op een centrale database. Deze database is redelijk transparant wat fraudeurs belemmert om mensen op te lichten. In Frankrijk is er de 'Système d'Immatriculation des Véhicules', afgekort tot SIV. Dit systeem houdt net als in Nederland alle informatie bij over de voertuigen bij aan de hand van het nummerbord. Het is alleen minder toegankelijk en de kosten zijn een stuk hoger. Om toegang te krijgen tot de data in dit systeem heb ook een licentie nodig. Veel bedrijven hebben zo'n licentie, het is dus mogelijk om via hen toegang te krijgen tot alle info.

Als je toegang hebt gekregen tot het systeem loop je tegen een ander probleem aan. De informatie die wordt verstrekt, is beperkt. Het daarom aan te raden om een check te doen aan de hand van het chassisnummer. Het chassisnummer, anders genaamd het VIN (Voertuig Identificatie Nummer) is een code die bestaat uit letters en cijfers. Elk voertuig is per wet verplicht om zo'n nummer te dragen. De samenstelling van de tekens is per auto uniek en geeft standaard informatie als merk, model en plek van fabricage. Met een chassisnummercheck kun alle informatie van het voertuig verkrijgen zonder dat je via een ander bedrijf moet gaan om vervolgens beperkte informatie aangeleverd te krijgen. Wij raden je dan ook aan om de kentekencheck links te laten liggen en om een VIN check te doen, net zoals wanneer je een Amerikaanse auto koopt.

Welke gegevens leveren een Franse chassisnummercheck op?


In het chassisnummer zelf staan, zoals eerder al vermeld, dingen als merk, model en plek van fabricage. Dit is natuurlijk niet alle informatie te vinden is aan de hand van dit nummer. Wij hebben hieronder een lijst gemaakt met alle informatie die wij aanleveren in het rapport na een check.

Heeft de auto een schadeverleden?

Fraude met het schadeverleden van auto's is helaas in Frankrijk ook aan de orde. Na een ongeval wordt een schadeauto voor weinig geld opgekocht door een handelaar. De reparatie die hierop volgt is goedkoop en van lage kwaliteit. De focus ligt op het optisch repareren van de schade. Een onwetende koper zal denken dat de auto van goede kwaliteit is en de prijs is erg aantrekkelijk om vervolgens het voertuig te kopen. Na een poosje zal de auto zijn mankementen laten zien.

Om te voorkomen dat jou hetzelfde overkomt, voegen wij in het rapport een gedetailleerde beschrijving toe van het volledige schadeverleden. Als er foto's zijn gemaakt van de schade voegen wij deze uiteraard toe voor extra informatie.
 

Klopt de opgegeven kilometerstand?

Net als in Nederland wordt er ook in Frankrijk flink gefraudeerd met de kilometerstanden van auto's. Op de Franse tweedehandsauto markt is bij 20% van de voertuigen de kilometerstand teruggedraaid. Voor handelaren is dit een makkelijke truc om extra winst te genereren. Een lagere tellerstand levert tenslotte een hogere prijs op dan een hoger stand. Aan de hand van de opgegeven tellerstanden bij onderhoudsbeurten kunnen wij in het rapport aangeven of de stand die je hebt opgegeven klopt.
 

Is de auto gestolen?

De handel in gestolen auto's is groter dan je denkt en een groot deel van de markt weet niet eens dat ze deel zijn van deze handel. Als criminelen een auto hebben gestolen, dan willen ze hier weer zo snel mogelijk vanaf. Het is tenslotte bewijsmateriaal. Soms wordt de auto uit elkaar gehaald voor de onderdelen in zogenoemde 'chop-shops'. In andere gevallen wordt de auto voor relatief weinig geld meteen doorverkocht. Je kunt erachter komen of je op het punt staat om een auto te kopen die is gestolen. De rechtmatige eigenaar heeft namelijk al contact gehad met de politie en de RDW dus de auto staat op een 'black-list'. Met behulp van een VIN check kun nagaan of een voertuig op deze lijst staat.

Een ander scenario waar je rekening mee moet houden is katten en klonen. Bij het katten van een auto wordt het chassisnummer van een hetzelfde merk en model afgehaald. Dit is vaak een wrakauto die naar de sloop gaat. Het nummer van de wrakauto gaat op de andere auto waardoor het bijna niet meer mogelijk is om te zien dat deze is gestolen.

Klonen lijkt heel erg op katten, maar het is net iets anders. Waar je bij katten alles van een wrakauto afhaalt, haal je bij klonen alles van een nog rijdende auto af. Je kopieert alles van een auto die gewoon nog op de weg rijdt. Zo betaal je geen verzekering of belasting, dit doet de eigenaar van het origineel namelijk al. Je komt er vaak pas achter dat een auto gekloond als er een rekening voor een verkeersboete die voor jou is op de deurmat valt bij de andere eigenaar.
 

Wie zijn de vorige eigenaren?

Het aantal vorige eigenaren van een auto kan veel informatie geven over de status van een auto. Zo is een auto met veel verschillende eigenaren binnen korte tijd een groter risico op slecht onderhoud of falende onderdelen. In het rapport laten we alle vorige eigenaren zien en hoe lang zij het voertuig in bezit hebben gehad. Daarnaast geven we ook aan of het een particuliere eigenaar is geweest of een handelaar.

 

Extra Informatie