Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

Belgisch kenteken checken


Meer en meer handelaren maar ook particulieren gaan naar het buitenland voor de koop van een occasion. De afgelopen jaren was vooral Duitsland de plek om naar toe te gaan voor een goede deal, maar tegenwoordig is ook België een goede optie, het is voordeliger dan bijvoorbeeld een Zwitserse auto invoeren en ook nog eens veiliger. De reden dat men naar België uitwijkt komt simpelweg omdat er daar voordeligere prijzen en luxere uitvoeringen te vinden zijn. In Nederland zijn de auto's namelijk vaak oude leasewagens wat betekent dat er weinig opties op zitten. Voordat je echter een aankoop doet is het belangrijk om goed geïnformeerd te zijn over de status van de auto. De verkoper zal je veel over de auto vertellen maar, omdat deze een ander belang heeft dan jou, is het is aan te raden om daarnaast het Belgische kenteken na te trekken. Hiermee heb je beschikking tot de echte informatie en kun je nagaan of de verkoper wel de waarheid vertelde.

Heb je een import auto op het oog of wil je zelf een voertuig uit België invoeren? Lees dan snel verder of doe de Belgische auto check.




Kenteken check België is niet mogelijk


In Nederland is het zo dat je met een kenteken informatie kunt opvragen over een auto. Dit gaat om het merk, type, bouwjaar, enzovoort. Het is zelfs mogelijk om het volledige schadeverleden en een geschatte kilometerstand in het rapport toe te voegen. Het enige wat je niet kunt zien is wie de eigenaar is. Als de auto van eigenaar wisselt, dan blijft het kenteken hetzelfde. In België is er een ander systeem van kentekentoewijzing.

In België is het zo dat je bij je eerste aankoop van een auto een kenteken krijgt toegewezen. Deze nummerplaat wordt niet aan de auto gelinkt, maar is persoonsgebonden (net als in Duitsland). Op het moment dat jij een nieuwe auto koopt, zal het nummerbord mee verhuizen naar deze auto. Dit heeft helaas als gevolg dat de informatie over een auto niet te krijgen is aan de hand van het kenteken. Daarnaast is er ook geen Belgische RDW waar je gegevens kunt opvragen.

Het feit dat het kenteken is toegewezen aan een persoon betekent dat dit gevaarlijke situaties kan opleveren in verband met de privacy van de eigenaar. Als alle gegevens van de auto en daarmee ook de eigenaar openbaar zouden zijn, dan biedt dit kansen voor criminele activiteiten of zelfs wraakacties. Alleen instanties zoals de belastingdienst en de politie kunnen deze gegevens inzien.

In België een occasion koper veiliger dan in Nederland


In België loopt men op veel fronten achter. Maar niet als het gaat om het beschermen van de particulier die een tweedehands auto wil kopen. Voor ons Nederlanders een volkomen onbekend fenomeen, maar de Belg moet de auto laten keuren voor verkoop. Tijdens deze keuring wordt de wagen op meer dan 200 punten gecontroleerd en wordt een officieel rapport uitgegeven. Dit rapport laat jou als koper perfect zien wat de staat is van de auto en welke punten aandacht of onderhoud nodig hebben. Hierdoor wordt de kans op een miskoop aanzienlijk verkleind. Koop je een Belgische import auto, vraag dan altijd naar dit rapport.

Hoe controleer ik een Belgische occasion?


Omdat het via het kenteken niet mogelijk is om informatie op te vragen over een Belgische auto, kun je een chassisnummercheck (VIN-check) doen. Deze check is gebaseerd op het VIN (Voertuig Identificatie Nummer). Deze unieke reeks letters en cijfers verandert nooit en het is daarmee de ideale manier om de gegevens van een auto op te vragen. Je kunt de verkoper altijd vragen om het chassisnummer, of je zoekt het VIN zelf op als je de auto bezichtigt.

Staat de auto al op Nederlands kenteken. Doe dan eerste de Autoverleden check om te zien of de historie al volledig opvraagbaar is. De RDW is namelijk bezig met de Belgische overheid om deze data te koppelen. Hierdoor wordt steeds meer data via het Nederlands kenteken over het Belgisch verleden opvraagbaar.

Welke informatie krijg ik na een chassisnummercheck?


Een chassisnummercheck of VIN-check levert alle informatie die je nodig hebt voor een auto. Ten eerste krijg je natuurlijk de standaard gegevens van de auto. Deze gegevens betreffen het merk auto, het type, het bouwjaar, maar ook de APK-status en de motor. Naast deze standaard gegevens kun je nog meer informatie toevoegen aan het rapport:

Het schadeverleden + eventuele foto's


Het schadeverleden is een belangrijke factor in de verkoop van een auto. Als een auto ernstige schade heeft, is deze natuurlijk veel minder waard dan als deze spic en span zou zijn. Helaas gebeurt het geregeld dat er op dit gebied flink wat gefraudeerd wordt. Na een ernstig ongeluk wordt de schade optisch gerepareerd. De koper wordt hierdoor voor de gek gehouden omdat deze denkt dat de auto nog goed is. De werkelijkheid is echter dat de auto flink wat gebreken heeft, maar dit wordt allemaal verborgen. In het rapport krijg je een detailleert overzicht van het schadeverleden met eventuele foto's bijgevoegd.

De kilometerstand


Ook de kilometerstand is een punt waar veel gefraudeerd wordt. Een auto met een hoge kilometerstand is minder waard dan een auto met een lage kilometerstand. Voor handelaren is het vrij gemakkelijk om de teller een stuk terug te draaien zodat het lijkt als of de auto minder kilometers heeft gereden. Bij de aanvraag van het rapport vul je de kilometerstand in zoals deze op dat op de teller staat. Door gebruik te maken van de kilometerstanden uit onderhoudsbeurten wordt er gekeken of dit een juiste stand kan zijn.

In België bestaat een Belgische variant van het RDW tellerrapport, namelijk de Car-Pass. Bij verkoop is de verkoper verplicht een recent afgegeven Car-Pass certificaat te leveren. Hierop staan alle tellerstanden vermeldt. Bij export naar het buitenland wordt hier niet altijd naar gevraagd. Kom jij erachter dat de auto die jij hebt gekocht of wilt kopen oorspronkelijk uit België komt? Dan is het verstandig om de Car-Pass op te vragen bij de verkoper of hem te verzoeken die nog te regelen. Koop je zelf een auto in België en voer je hem zelf in? Koop dan alleen met levering van de Car-Pass en zorg dat je deze altijd bij de papieren bewaard.

Je vraagt je af, als Nederland en België dit kunnen. Waarom werkt Duitsland dan nog niet mee aan een volledig Duitse kentekencheck. Dat zou, gezien de importcijfers een enorme winst betekenen in de strijd tegen voertuigcriminaliteit.

Vorige eigenaren


Het aantal eigenaren wat een auto heeft gehad is van invloed op de prijs van de auto. Een verkoper kan daarom tegen jou zeggen dat de auto maar twee eigenaren voor jou heeft gehad. Met behulp van het rapport kun je nagaan of dit daadwerkelijk het geval is.

Is de auto gestolen?


Je kunt ook nagaan of de auto is gestolen. Door middel van databases waar gestolen voertuigen worden opgegeven wordt er gekeken of de auto in kwestie is gestolen auto is. Een tip: als het lijkt alsof er bewust is geknoeid met het chassisnummer (het is niet meer goed te lezen of je ziet bewerkingen) dan is er vaak diefstal in het spel. Criminelen willen namelijk zo snel mogelijk van hun gestolen waar af zonder dat iemand erachter komt. De prijs van de auto ligt daarom vaak ook lager dan je zou verwachten.