Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

Zwitsers kenteken checken


Meer en meer Nederlanders laten de Nederlandse automarkt links liggen en kijken naar het buitenland. Steeds vaker worden er auto's gekocht in het buitenland om deze vervolgens naar Nederland te vervoeren en op kenteken te laten zetten bij de RDW. Hoewel er vanuit Duitsland de meeste auto's worden geïmporteerd en daarnaast ook België (vanwege de betrouwbaarheid van de Belgische kenteken check), zien wij ook Zwitserse wagens die naar Nederland worden geëxporteerd.

Zwitserland is geen EU-land, wat de auto import wat ingewikkelder maakt, gelukkig is het wel een EVA-land. Ondanks het feit dat je onder meer btw en invoerrechten moet betalen, omdat je het voertuig moet invoeren in de EU, is een Zwitserse auto vaak nog wel voordeliger. De voordelen van een Zwitserse occasion zijn te vergelijken met een auto uit Duitsland. Het zijn vooral de luxe uitgevoerde modellen in hogere prijsklassen die je geld besparen. Voordat je echter een auto koopt, is het wel belangrijk om goed na te gaan of alle informatie die de verkoper jou geeft wel klopt. Doe daarom altijd een kenteken/ chassisnummercheck.




Kenteken Zwitserland checken: niet zoals in Nederland


In Nederland zijn we gewend dat een kenteken is verbonden aan een voertuig. Als dit voertuig wisselt van eigenaar, dan maakt dit voor het kenteken niet uit. In Zwitserland werkt dit net iets anders. Het kenteken is hier persoonsgebonden. Bij de eerste aankoop wordt er een kenteken aan jou gekoppeld. Wanneer je van auto wisselt, dan verhuist jouw kenteken mee naar deze wagen. Je kunt zelfs het nummerbord gebruiken voor meerdere auto's! Er bestaat in Zwitserland een kentekengids, waar je alle uitgegeven platen en hun eigenaren kunt zien. Ondanks deze gids kun je helaas weinig informatie verzamelen aan de hand van de nummerplaat. Uiteraard komt dit doordat het kenteken niks zegt over de auto, maar over de eigenaar.

Natuurlijk is er wel een andere manier om informatie te vergaren over een voertuig. Alle gegevens van een auto worden opgeslagen in databases op basis van het chassisnummer. De naam kentekencheck is daarom niet op zijn plaats, de benaming chassisnummercheck is hier beter passend.

Chassisnummercheck Zwitserland


Een nummer waar je wel wat aan hebt tijdens het achterhalen van informatie, is het chassisnummer, ofwel het VIN (Voertuig Identificatie Nummer). Het VIN-nummer is een combinatie die uniek is voor elke auto. Binnen deze code staat informatie als merk, eigenschappen en fabriekscodes. Omdat deze code is ingeslagen in het frame is het niet mogelijk om deze te vervalsen. Dit is ook meteen de reden dat wij adviseren om een check te doen aan de hand van het framenummer.

Welke vragen kan ik beantwoorden na een chassisnummercheck?


Wat zijn de autogegevens?


Het VIN-nummer geeft alle standaard informatie aan in de code zelf. De verschillende letters en cijfers hebben een betekenis die is vastgelegd in internationale regels. Met deze unieke code kun je ook achterhalen welke opties er op de auto zitten. Heeft het voertuig bijvoorbeeld standaard cruise-control of adaptive? Daarnaast krijg je ook alle standaard informatie over de auto die niet in vastgelegd in een letter of cijfer. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de motorinhoud en het aantal deuren.

Is de auto gestolen?


Bij diefstal wordt de auto ingevoerd in verschillende databases. Bij een VIN-check worden al deze databases nagekeken of het chassisnummer overeenkomt met een gestolen voertuig. Je kunt zelf al voor een deel nagaan of het voertuig misschien gestolen is. Criminelen proberen namelijk het chassisnummer vaak onduidelijk te maken zodat het lastig is om na te gaan of de auto is gestolen. Het gestolen voertuig wordt dan voor een lage prijs aangeboden om zo snel mogelijk ervan af te zijn. Kijk daarom altijd zelf naar het chassisnummer (of vraag om een foto) zodat je kunt kijken of er is geknoeid met het framenummer. Zorg dat op de foto ook het hele voertuig te zien is en de foto's van het VIN nummer op een paar locaties worden gemaakt.

Klopt de kilometerstand?


De hoogte van de kilometerteller is van invloed op de prijs. Het gebeurt daarom ook nog vaak dat verkopers met behulp van software of een ouderwetse boor de kilometerstand terugdraaien. Gelukkig kun je dit nagaan met behulp van een VIN-check. Je vult de kilometerstand in zoals deze op dat moment is. Er wordt vervolgens aan de hand van de opgegeven kilometerstanden tijdens vorige onderhoudsbeurten nagegaan of dit een juiste kilometerstand kan zijn. Let wel op: De check levert niet altijd de precieze tellerstand op. Wanneer de wagen schade heeft gehad zijn er vaak wel foto's van de tellerstand beschikbaar.

Welke schade heeft de auto gehad?


Ook nu nog wordt er veel gefraudeerd met schadeauto's. Dit zijn voertuigen die na een ongeval goedkoop en simpel worden gerepareerd zodat het voor de koper lijkt alsof de auto in orde is. Soms zal de verkoper een schadegeval noemen, maar dan wordt er gedaan alsof het een klein ongeval is geweest. Helaas wordt schade in veel gevallen verborgen. Omdat schadereparaties altijd worden opgeslagen in databases wordt er gekeken of jouw opgegeven auto dit ook heeft moeten ondergaan. Daarnaast worden er ook eventuele foto's van de schade toegevoegd aan het rapport.

In de praktijk worden dit soort auto's vaak met schade ingevoerd om zo de BPM te drukken of volledig weg te strepen. De schade wordt vervolgens in Nederland of een lager-loonland zoals Polen hersteld.

Hoeveel eigenaren heeft deze auto gehad?


Als laatste krijg je informatie over de vorige eigenaren. Je krijgt niet de namen te zien van de eigenaren, maar wel het aantal en de kilometers die erop zijn gezet. Met deze kilometers kun je zelf ook al nagaan of er misschien is gesjoemeld met de kilometerstand. Als de kilometerstand van een vorige bezitter hoger is dan de huidige tellerstand, dan kun je ervan uitgaan dat er is geknoeid met de kilometerteller.

Tip! Is afstand geen probleem en wil je wat exclusiefs kopen? Overweeg dan ook eens om een auto te importeren vanuit Amerika.