Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

Het Duitse kenteken toegelicht


Duitse kentekens zijn niet gebonden aan het voertuig, maar persoonsgebonden aan de bestuurder. Als een auto dus wordt verkocht, dan gaat het kenteken niet mee naar de volgende eigenaar. De nummerplaat bestaat uit een code van letters en cijfers. Allereerst komt de lettercode van de Landkreis, ook wel Kreis genoemd. Een Kreis staat tussen de gemeente en een Regierungsbezirk in. Zo is de Kreis verantwoordelijk voor de afvalverwerking, monumentenzorg, maar ook voor grotere ziekenhuizen.

Binnen een Kreis verlenen sommige grotere steden deze diensten zelf. Het gaat dan om steden met meer dan 100.000 inwoners. Deze steden worden dan Kreisfreie Stadt of Stadtkreis genoemd. Als er steden zijn die met dezelfde letter beginnen, dan wordt er gekeken welke stad het grootste is. Zo is Berlijn de grootste stad die begint met een B, daarom is de code voor Berlijn de letter B.

Alles na deze lettercode mag zelf worden verzonnen. Uiteraard wordt dit wel gecontroleerd voordat het wordt uitgegeven omdat sommige codes zijn verboden. Denk hierbij aan NA-ZI, SS, STA-SI en HEI-L.




Wat zijn de afwijkingen in Duitse kentekens?


Rode letters: Een plaat met rode letters en cijfers kan twee dingen betekenen. Het zijn handelaarsplaten of het zijn platen voor youngtimer. Als er 05 of 06 na de district lettercode staat, dan zijn het handelaarsplaten. Staat er 07? Dan is het een youngtimer.

Groen: Groene letters en cijfers zijn heel simpel, op het moment dat een voertuig dit draagt. Dan is het deze vrijgesteld van belasting.

Tijdelijk nummerbord: Tijdelijke nummerplaten hebben aan de rechterkant een gekleurde kolom met daarin een datum geslagen. Dit is de datum tot wanneer het kenteken geldig is. Deze kolom kan twee kleuren hebben, geel of rood. Geel wordt gebruikt als je een voertuig vanuit een andere Kreis naar je eigen Kreis te rijden. Rood is bedoeld voor de export van het voertuig naar het buitenland.

Kentekens met beperkte geldigheid: Deze platen zie je vooral op motoren en campers. Met dit kenteken is het voertuig alleen verzekerd tot de datum die op het kenteken staat. Deze periode wordt aangegeven met maanden. 04 - 10 betekent een geldigheid tussen april en oktober.

Elektrische voertuigen: Elektrische voertuigen hebben een 'E' als het laatste teken in het kenteken. Dit is vooral bedoeld voor hulpverleners zodat zij direct kunnen zien dat het gaat o een elektrisch voertuig. Verder hebben voertuigen op elektriciteit in Duitsland op sommige punten recht op gratis parkeren.

Oldtimers: Zoals een elektrisch voertuig eindigt met een 'E', eindigt een oldtimer met de letter 'H'. Het voertuig is dan meer dan 30 jaar oud en na een keuring heb je als eigenaar het voordeel van een gunstiger belastingtarief. Daarnaast zijn 'H'-voertuigen uitgezonderd van de milieuzones, je hebt dan geen milieusticker nodig.

Het kopen van een Duits voertuig


Als je een van plan bent om een import auto te kopen of zelf een auto uit Duitsland te importeren? Dan kun je aan de hand van de Duitse kenteken check al een hoop te weten komen over het voertuig. Helaas is het niet mogelijk om alles te weten te komen via het kenteken. Het is daarom belangrijk om een chassisnummercheck te doen. Dit nummer is voor elk voertuig uniek en verandert nooit, hierdoor is het gemakkelijk om alle gegevens na te gaan.

Waarom is het doen van een check belangrijk?


Tellerfraude en voertuigcriminaliteit is een groot probleem bij onze oosterburen. Daar waar wij in Nederland kunnen vertrouwen op stichting Nationale Autopas en de Rijksdienst voor het Wegverkeer, bestaat een dergelijk beschermsysteem in Duitsland niet. Zeker bij import wordt er flink gefraudeerd met tellerstanden, meer hierover lees je in ons artikel over tellerfraude bij Duitse import occasions.