Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

Ben je van plan een Duitse occasion te kopen? Pas op voor tellerfraude!


Uit onderzoek van de RDW en de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) blijkt dat bij minstens een op de tien Duitse importauto's gefraudeerd is met de stand van de kilometerteller. Bij een op de vijf is er een sterk vermoeden, maar dit kan niet volledig worden bevestigd. Er zijn 5200 geïmporteerde auto's gecontroleerd in het onderzoek.




Hoe groot is de schade van tellerstand fraude?


Elk jaar loop de economische schade van tellerstandfraude op stond in de tientallen miljoenen. De schatting is dat er afgelopen jaar voor maar liefst 42 miljoen euro is gefraudeerd. Naast grote economische schade zijn auto's met een teruggedraaide tellerstand ook nog eens minder veilig en duurder in onderhoud en uiteraard de aankoop.

De verwachting is dat de financiële schade zal blijven groeien. Steeds vaker worden er auto's geïmporteerd vanuit Duitsland door de het verschil in prijs en aanbod ten opzichte van Nederland. Rond de 60% van alle import auto's komt uit Duitsland. Hoe meer auto's er worden gehaald uit Duitsland met een teruggedraaide kilometerstand, hoe groter hoger de economische schade.

Hoeveel wordt de tellerstand teruggedraaid bij Duitse occasions?


Uit het onderzoek is gebleken dat er gemakkelijk tienduizenden kilometers worden weggedraaid op de teller. In de helft van de fraudegevallen was dit tussen de 10.000 en 50.000 kilometer, wat natuurlijk al veel is. In 20% van de gevallen werd er meer dan 50.000 kilometer van de teller gedraaid, een enorme hoeveelheid!

De tussenhandel is vaak de plek waar het terugdraaien van de kilometerstand plaatsvindt. Een verkoper heeft de auto met een hoge stand gekocht voor een lage prijs. Hierna wordt er niks met de auto gedaan, behalve geknoeid met de tellerstand. Dit trucje kost weinig tijd en geld maar levert al snel een paar duizend euro extra op. Een lage kilometerstand betekent namelijk automatisch een hogere waarde en dus een hogere verkoopprijs.

Waarom en hoe wordt er gefraudeerd met de kilometerstand?


Een hoge stand van kilometerteller zorgt voor een verlaagde waarde van een voertuig. Dat betekent ook dat een lage stand een hogere waarde geeft aan de wagen. De verkopende partij wil altijd zo veel mogelijk geld verdienen aan de verkoop en het terugdraaien van de kilometerteller is een makkelijk klusje. Bij oudere auto's is een simpele boor nodig om de mechanische teller terug te laten draaien. Bij nieuwe auto's is er software nodig om de digitale teller te veranderen, het is niet ingewikkeld om aan deze software te komen.

In de onderhoudsboekjes staat ook altijd de tellerstand bij de verschillende garagebeurten. Het komt echter vaak voor dat deze boekjes worden gestolen om vervolgens gebruikt te worden voor het voertuig wat jij wilt gaan kopen. Iets wat ook zeer vaak gebeurt, is het met een witte stift of krijt de stand onder de motorkap te schrijven. Dit is gebruikelijk om te doen na een reparatie of onderhoudsbeurt. Helaas is het gemakkelijk na te apen. Je wist met een doekje de juiste stand uit en je schrijft zelf de nieuwe op.

Hoe kun je voorkomen dat je in de maling wordt genomen?


Voor fraudeurs is het dus gemakkelijk om de stand terug te draaien, maar het is vaak ook gemakkelijk om erachter te komen. Vooral bij nieuwere voertuigen met een digitale teller is dit het geval. De tellerstand wordt namelijk op meerdere plekken binnen het computersysteem van de auto bijgehouden. Het gebeurt geregeld dat de fraudeur niet alle plekken heeft aangepast. Neem daarom altijd iemand mee die handig is met de software van auto's, zodat je zelf kunt kijken of er verschillende standen staan binnen de computer.

Wil je zelf de kilometerstand van een geïmporteerde auto checken? Dan is het verstandig om het Duitse kenteken te checken. Wij van autoverleden.nl hebben een check waarbij je kunt nagaan of de opgegeven tellerstand juist is op basis van het Duitse kenteken en/of het VIN nummer. Naast de kilometerstand kun je nog veel meer gegevens opvragen, zoals de onderhoudsgeschiedenis, het aantal eigenaren en het schadeverleden.

Meer weten over de Duitse auto-industrie? Lees hier verder.