Ben jij van plan om een tweedehandsauto te kopen? Dan is het
van belang om je toekomstige auto te controleren op roest. Oppervlakkige roest
wordt vaak verborgen met een extra laag lak. Voor jou maakt dit het uitdagend
om roest te ontdekken. In dit artikel besteden we aandacht aan de reden waarom
het controleren op roest belangrijk is en hoe je erachter kunt komen dat de
carrosserie door roest is aangetast.?
Waarom is het belangrijk om de auto op roest te controleren?
Er zijn een aantal redenen waarom het belangrijk is dat een
tweedehandsauto wordt gecontroleerd op roest. Ten eerste, cruciale onderdelen
van een auto kunnen verroesten, met als gevolg dat ze breken. Dit kan leiden
tot extreem gevaarlijke situaties voor zowel de bestuurder als de andere mensen
op de weg. Ten tweede, omdat het veel geld kost om roest te laten repareren wil
je liever geen roest in je auto. Als laatste, te veel roest kan leiden tot het APK
afkeuren van je auto waardoor je er niet meer mee de weg op mag totdat de
roestschade is hersteld.
Als je van plan bent om een tweedehandsauto te gaan kopen is
het geen slecht idee om tijd te investeren in het controleren van de auto op
roest, helemaal niet als je in een vochtig klimaat woont. Er is meer kans op
roest als je in een regio woont waar in de winter strooizout wordt gebruikt. In
Nederland is dat eigenlijk in alle regio's wel het geval. Roest komt namelijk
veel vaker voor in regio's met dit soort omstandigheden. Let wel op, de auto
heeft misschien in andere regio's of zelfs een ander land gereden dan waar jij
woont. In Duitsland, ons buurland waar veel auto's vandaan worden geïmporteerd
wordt bijvoorbeeld bijna nooit met zout gestrooid.
Hoe controleer ik de auto op roestvorming?
Tijdens het controleren van de auto, kijk je als eerste naar
de onderkant van de auto. Hier ontstaat roest meestal, het is ook lastiger om
roest te repareren op deze plekken. Een roestgevoelig onderdeel is bijvoorbeeld
de uitlaat en de dempers van de uitlaat. Deze zijn gemaakt van relatief dun
materiaal, wat gemakkelijk kan doorroesten. Een uitlaat met roest zal gaan
lekken en dient daarom voor de APK keuringseisen te worden vervangen of
gerepareerd. Handig om te weten is overigens ook dat als er opmerkingen zijn
gemaakt over roestvorming tijdens de APK keuring, deze in de meeste gevallen
ook in het
Autoverleden rapport zijn
terug te vinden.
De onderkant van de auto is niet het enige waar je op moet
letten. Let erop dat je ook kleinere plekken controleert, denk aan de
wielkasten, de onderkant van de deuren en de randen van het dak. Staat er lak
gebobbeld? Dit is een indicatie dat er roest aan het ontstaan is of dat er al
roest is overgespoten met een nieuwe laag lak.
Laat je niet weerhouden om de perfecte auto voor jou te
kopen door wat kleine roestplekken. Als je er vroeg bij bent, dan kan roest
gewoon gerepareerd worden. Overleg altijd eerst wel met een professional
voordat je een auto met roest koopt zodat je precies weet hoe ernstig de schade
is en wat de herstelkosten zullen zijn.
Replica - en uitgedeukte onderdelen roesten sneller
Wanneer een
auto in het verleden
schade heeft gehad kan de schade aan kappen worden opgelost door uitdeuken
en indien nodig overspuiten. Uitgedeukte delen kunnen iets eerder roesten,
zeker wanneer er haarscheurtjes in de lak zijn ontstaan door indeuken. Een
ander risico is herstel van lakschade of onderdelen met replica onderdelen van
lagere kwaliteit. Replica onderdelen zijn vaak gemaakt van lagere kwaliteit
materialen die sneller roesten. Hetzelfde geldt voor goedkope lak. Deze bedenkt
optisch goed maar geeft lang niet de bescherming aan het plaatwerk die een
originele lak biedt.