Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

Het omkatten en klonen van een auto


Inmiddels is bijna iedereen wel bekend met de verschillende soorten fraude die worden gepleegd bij de verkoop van occasions. Gesjoemel met het schadeverleden, de kilometerstand en ga zo maar door. Er is echter nog een soort fraude wat zich afspeelt. Dit gebeurt misschien niet op even grote schaal, maar het is zeker belangrijk om dit te controleren. Wij hebben het over het omkatten of klonen van voertuigen. Waar het in eerdere fraudegevallen gaat om handelaren, gaat het nu om autodieven die de daders zijn. Door het omkatten of klonen van een voertuig is het lastig na te gaan wie uiteindelijk de daders zijn. Daarnaast wordt het voertuig vaak als import auto verkocht in het buitenland.




Omkatten van een auto


Bij het omkatten wordt er eigenlijk een nieuw kapsel gegeven aan het voertuig. Een auto die betrokken is geweest bij een ongeluk en hierbij ernstige schade heeft opgelopen is niet meer te repareren. In plaats van dit goedkoop en slecht te doen zoals gebeurt bij fraude met het schadeverleden, wordt de auto nu als voorbeeld gebruikt. Er wordt opzoek gegaan naar een auto met dezelfde eigenschappen. Je moet hierbij denken aan bijvoorbeeld het merk, het model, de kleur en andere kenmerken.

Nadat zo'n voertuig is gestolen, begint het omkatten pas echt. Uit de wrakauto wordt het chassisnummer, ofwel VIN (Voertuig Identificatie Nummer), gehaald om deze vervolgens over te zetten naar het gestolen voertuig. Omdat het VIN is het frame staat geslagen moet dit eerst worden weggehaald. Vaak gebeurt dit door het weg te vijlen. Het 'nieuwe' nummer wordt er vervolgens in geslagen. Volgens de wet mag alleen de 'Rijksdienst voor het Wegverkeer' (RDW) chassisnummers in slaan bij voertuigen, maar dat interesseert een crimineel natuurlijk niet.

Nu het voertuig een nieuw chassisnummer heeft, kunnen ook de nummerborden rustig worden omgewisseld. Als dit voor elkaar is, dan is de gestolen auto omgezet naar een ander voertuig. Het is nu ongelofelijk lastig om erachter te komen dat het gekatte voertuig een gestolen voertuig is geweest. De wrakauto wordt vernietigd waardoor de plaats volledig is ingenomen. De verkoop die hierop volgt, vindt vaak plaats in het buitenland. Dit gebeurt om de simpele reden dat in het buitenland vaak niet bekend is dat het voertuig betrokken is geweest bij een ongeluk.

Klonen van een wagen


Klonen werkt net iets anders dan katten. Er wordt namelijk nu gebruik gemaakt van een voertuig wat nog rondrijdt. Ook nu worden verschillende kenmerken buitgemaakt. De kentekenplaat en het kentekenbewijs worden nagemaakt en als het lukt wordt ook het chassisnummer overgenomen. Bij veel voertuigen is dit nummer namelijk gewoon af te lezen in de voorruit.

Een identieke auto wordt hierna gestolen, vaak gebeurt dit in het buitenland om nog meer onder de radar te blijven. Vervolgens wordt de auto geïmporteerd in Nederland. Bij het gestolen voertuig worden het kenteken, het kentekenbewijs en eventueel het chassisnummer verandert naar die van de oorspronkelijke auto. De gegevens van het gestolen voertuig zijn bij nationale en internationale instanties bekend, maar omdat het voertuig is omgezet naar een legale wagen is dit niet te controleren.

Nadat het klonen is voltooid, wordt de auto in het buitenland verkocht. Het voertuig wordt daar legaal omgezet door een buitenlandse instantie en vervolgens te koop aangeboden. Na de verkoop krijgt de eigenaar van het origineel een melding dat zijn/haar auto is ingevoerd in het buitenland en een nieuw kenteken heeft gekregen. In de meeste gevallen is dit pas het moment dat men erachter komt dat hun eigen auto is gebruikt om te klonen. Heel soms is er al eerder duidelijk wat er aan de hand is. De eigenaar van het originele voertuig krijgt dan een verkeersboete die hij/zij niet heeft veroorzaakt. Als dit het geval is, moet je het snel aangeven bij de RDW en de politie om een onderzoek te starten.

Hoe voorkom je de aankoop van een gekat of gekloond voertuig?


Er zijn een paar manieren waarop je kunt controleren of het voertuig wat je van plan bent om te gaan kopen, gekat of gekloond is.

Ten eerste kun je in de ruiten kijken. Sommige voertuigen hebben namelijk het kenteken en/of het chassisnummer onderin staan. Controleer of deze gegevens overeenkomen met het kenteken wat de auto op dat moment draagt en het VIN, wat je onder de motorkap kunt vinden. Komen deze niet overeen? Dan is dit de moeite waard om je hier verder in te verdiepen. Komen ze overeen? Dan kan dit twee dingen betekenen, of de criminelen zijn echt heel erg goed en hebben ook dit vervalst, of de auto is een origineel.

Ten tweede is het mogelijk om gebruik te maken van het chassisnummer. Dit nummer is illegaal is geslagen of ingelast. Als je het dekseltje los maakt wat zich achter het VIN bevindt kun je vervolgens met je vinger door dit gat voelen of er naden zitten. Als je naden kunt voelen, dan is het tijd om de verkoper wat vragen te gaan stellen. De RDW slaat namelijk het nummer in, en dan zijn er geen naden te voelen.

Ten derde is het verstandig om een check te doen aan de hand van het chassisnummer. Bij zo'n check ontvang je een rapport waarin alle informatie staat van het voertuig. Als je met deze informatie in je achterhoofd vindt dat het een verdachte situatie is. Dan is het verstandig om de auto niet aan te schaffen en contact op te nemen met de politie.

EXTRA - Realiseer je ook dat zeker wanneer je een oldtimer koopt het belangrijk is voor de waarde van de auto dat de serienummers overeenkomen. Problemen met serienummers kunnen de waarde ernstig doen dalen.