Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

Een oldtimer importeren is voordelig voor de portemonnee


In Nederland hebben wij te maken met vele soorten belastingen omtrent auto's. Bij de aankoop van een voertuig moet je rekening houden met de betalingen die nog moeten komen. Bij de aankoop van een oldtimer zijn er echter vele financiële voordelen, het is goed voor de portemonnee.




Wanneer is een auto een oldtimer?


Om als auto een oldtimer-status te krijgen moet er worden voldaan aan een paar eisen. Niet elke oude auto is namelijk een oldtimer. De leeftijdsgrens ligt op 40 jaar, een auto jonger dan dit is zeker geen oldtimer. Verder moet het een klassiek model zijn geweest waarvan de productie al jaren geleden is gestopt. Er moet dus een bepaalde zeldzaamheid aan het voertuig zitten.

Verder is het van belang dat het voertuig zich in min of meer originele staat bevindt. Er mag dus niet te veel zijn veranderd aan het chassis, het remsysteem en/of de motor. Als de auto namelijk te veel is aangepast, dan zijn de belangrijkste onderdelen van het voertuig nieuwer dan oorspronkelijk. Zo is dus het hele idee van een oldtimer verdwenen.

In 2014 is de leeftijdsgrens van oldtimers verhoogd van 25 naar 40 jaar. Door deze verhoging waren sommige voertuigen ineens geen oldtimer meer. De overheid heeft voor alle voertuigen die op 1 januari 2014 tussen de 25 en 40 jaar waren, een overgangsregeling ingevoerd. Via de site van de Belastingdienst kun je uitrekenen hoe deze regeling eventueel voor jou geldt.

Wat zijn de voordelen van een oldtimer-import?


De Nederlandse overheid wil de aanschaf en import van klassiekers stimuleren. Om deze reden gelden er een aantal voordelen voor dit soort voertuigen. Dit lukt al aardig, het grootse deel van alle klassiekers is een import auto volgens het CBS.

De financiële voordelen van een klassieker beginnen bij de vrijstelling van Belasting Personenauto's en Motorvoertuigen (BPM). Deze belasting betaal je normaal gesproken over de CO2-uitstoot of over de netto catalogusprijs. Bij een oldtimer hoef je hier geen rekening mee te houden.

Het tweede voordeel is de vrijstelling van invoerrechten. Als je een auto importeert van buiten de EU, dan moet je invoerrechten betalen. In Amerika zijn er vele klassieke voertuigen, zoals een musclecars of Cadillacs met kenmerkende tail fins. Haal je dus een auto uit de VS, dan hoef je de invoerrechten niet te betalen. Voor alle voertuigen die worden geïmporteerd van binnen de EU, dan hoeven er nooit invoerrechten te worden betaald.

Naast deze twee voordelen, hoeft er voor een oldtimer niet het volle btw-tarief van 22% worden betaald. Voor klassieke voertuigen geldt namelijk een tarief van 9%. De Belasting Toegevoegde Waarde (btw) wordt geheven op een product in elke stap van het productieproces. Bij de verkoop dus ook. Gelukkig hoef je met een klassieker een stuk minder te betalen.

Nog twee vrijstellingen, zijn de vrijstellingen voor mrb en APK. De MotorRijtuigenBelasting (mrb) ofwel wegenbelasting, wordt bepaald aan de hand van de uitstoot, provincie, brandstof en gewicht van het voertuig. Vaak is dit rond € 150, - per maand. Die kun je nu lekker in je zak houden. De laatste vrijstelling is voor de APK. Dit geldt echter alleen voor voertuigen die ouder zijn dan 50 jaar. Niet elke oldtimer komt hier dus voor in aanmerking.

Verder is het natuurlijk gaaf om een oldtimer te rijden. Je rijdt toch in een stukje geschiedenis rond. Merken als Ford, Fiat, Saab en Mercedes hebben prachtige wagens, die nog in prima staat verkeren. Het is natuurlijk wel zo dat een goed onderhouden voertuig ook een klap duurder is dan een barrel, maar dan heb je ook wel een prachtige auto.

Oldtimer verzekering


Voor oldtimers is het mogelijk om een aparte verzekering af te sluiten die een stuk voordeliger is. Je kunt kiezen uit de standaard soorten, WA, WA beperkt casco en WA volledig casco. Hierna kun je kiezen voor twee verschillende tarieven. De een is het jaartarief, je mag dan het hele jaar door rijden met het voertuig. De ander is het zomertarief, nu mag je alleen rijden in de zomertijd. Deze periode is van de laatste zondag van maart 02:00 tot de laatste zondag van oktober 03:00.

De opbouw van de premie is ook anders dan bij een jongere voertuigen. Zo wordt er bijna niet gekeken naar de leeftijd van de bestuurder, ook worden er geen schadevrije jaren opgebouwd. Meestal is er ook geen bonus-malussysteem. De hoogte van de premie wordt bepaald aan de hand van het de taxatiewaarde. Een oldtimer is verplicht om minimaal elke 3 jaar een taxatie te ondergaan.

Aan het krijgen van een oldtimerverzekering zitten echter wel een paar voorwaarden:
-         Naast de oldtimer heeft de bestuurder ook een normale auto in bezit voor dagelijks gebruik.
-         Verzekeraars hebben een minimum en maximumleeftijd van de verzekerde. Ben je te jong of te oud, dan krijg je geen verzekering.
-         Je moet een maximaal aantal kilometers aangeven wat je per jaar zal rijden.
-         Voor oldtimers met een waarde hoger dan € 25.000, - ben je verplicht om een SCM-diefstalbeveiliging systeem aan te schaffen.
-         De oldtimer mag niet worden gebruikt voor races, snelheidsritjes en/of verhuur. Uiteraard is meedoen aan een toertocht wel toegestaan.

Als je opzoek bent naar een voertuig wat je voor dagelijks gebruik wil gebruiken, of om zakelijk mee te rijden. Denk dan aan een youngtimer importeren. Ook hier zitten financiële voordelen aan verbonden en je mag van de verzekering het voertuig gebruiken zoveel je wilt.

Een oldtimer importeren is de beste keuze


Al deze voordelen leiden ertoe dat een auto importeren een uitstekende keus is. Het is niet ingewikkeld en financieel bespaar je een klap geld. Voor mooie oldtimers moet je vooral kijken naar onze Oosterburen. In Duitsland is het aanbod auto's enorm. Er zitten zeker een paar pareltjes tussen.
Niet alleen Duitsland is echter een goed land om oldtimers te kopen. Ook een auto uit Amerika importeren is geen slechte optie. Op de Amerikaanse automarkt zijn erg veel klassiekers te vinden. De Corvettes, Cadillacs en Fords zijn in grote aantallen te verkrijgen.

Waar jij jouw oldtimer koopt, is helemaal aan jou. Het belangrijkste is dat je volledig achter je keuze staat. Lees je goed in en controleer alles. Het laatste wat je wilt, is er in Nederland achterkomen dat je een miskoop hebt gedaan. Om alles te weten te komen over een voertuig kun je een chassisnummercheck doen op Autoverleden. Je ontvangt een rapport met alle informatie over een auto zodat je goed voorbereid kunt onderhandelen.