Met de vele soorten belastingen in Nederland hebben
autoliefhebbers het zwaar. Als je in een mooie auto wilt rijden, dan betaal je
daar flink voor. Een manier om toch goedkoop te kunnen rijden is de aankoop van
een youngtimer, of natuurlijk een oldtimer. Aan dit soort auto's zijn voordelen
verbonden die het waard maken om hierin te rijden.
Wat is een youngtimer?
Wanneer een auto ouder is dan 15 jaar ten opzichte van de
datum van eerste inschrijving, dan spreken we van een youngtimer. Eigenaren van
youngtimers zijn vaak autoliefhebbers die de auto rijden uit liefhebberij en om
zich te kunnen onderscheiden. Het is het karakter van de auto of het geluid van
de motor en uitlaat die de eigenaar aantrekken. Het prettige van een youngtimer
is dat je er ook nog prima mee kunt rijden. De wagen hoeft niet binnen te staan
als het regent en hij kan nog tegen een stootje. Tussen de 10.000 en 15.000
kilometer per jaar kan nog prima.
Voordelen van het rijden van een youngtimer
Het rijden van een youngtimer betekent ook dat je rijdt in
een stukje nostalgie. Technisch zijn de auto's ook nog lekker simpel. Uiteraard
is dit natuurlijk niet voor elke auto het geval. Merken zoals BMW, Audi en
Mercedes waren jaren geleden al technisch vooruitstrevend. Volgens cijfers van
het CBS rijden er steeds oudere auto's rond in Nederland, waarvan het grootste
deel een import auto is.
Het grootste voordeel van oudere auto's is het financiële
voordeel. Voor € 5000,- heb je al een prima deal die je vaak direct mee kunt
nemen bij de verkoper. Omdat jij de auto niet nieuwe koopt draai je ook niet op
voor hoge afschrijfkosten. Een nieuwe auto is namelijk al minder waard op het
moment dat wegrijdt bij de dealer. Nu heeft iemand dat verlies al gepakt.
Particuliere voordelen
Voor de particuliere rijder is de BPM een financiële
meevaller. Je mag namelijk het meest voordelige tarief betalen tussen de datum
van eerste inschrijving en de datum van BPM-aangifte. De tabel met alle
tarieven is terug te vinden op de website van de belastingdienst.
Zakelijke voordelen
Naast het BPM-voordeel bij het importeren, biedt het
zakelijk kopen van een youngtimer nog een mooi voordeel met zich mee. Voor
auto's van 15 jaar en ouder geldt namelijk een bijtelling van 35%. Deze
youngtimer regeling kan je dus een hoop geld schelen. Op het eerste gezicht
lijkt dit misschien nog steeds heel veel, maar het voordeel zit hem in waarover
deze 35% wordt berekend. Normaal gesproken is dit over de catalogusprijs, bij
auto's van 15 jaar en ouder wordt het berekend over de dagwaarde. Na 15 jaar
zijn er al flink wat kosten afgeschreven wat je tot wel honderden euro's kan
schelen per maand. Verder kun je elk jaar het voertuig laten keuren, waardoor
de dagwaarde steeds lager wordt (de auto wordt tenslotte steeds ouder). Op deze
manier betaal je elk jaar steeds minder bijtelling.
Voorbeeld:
Ford Focus - Nieuwprijs: € 25.055, -
25% Bijtelling = € 6.263,75
Inkomensbelasting van 52% à € 3.257,15
Inkomensbelasting van 42% à € 2.630,78
Jaguar XJ (Youngtimer van 20 jaar oud) - Nieuwprijs € 70.000, -
Dagwaarde: € 10.000, -
35% Bijtelling = € 3.500, -
Inkomensbelasting van 52% à € 1.820, -
Inkomensbelasting van 42% à € 1.470, -
Youngtimer verzekering
Voor youngtimer is er de mogelijkheid om een aangepast
verzekering af te sluiten. Over het algemeen rijden youngtimers namelijk minder
kilometers, dus is de premie ook lager. Om zo'n verzekering af te kunnen
sluiten, moet je voldoen aan een aantal eisen:
-
Naast de youngtimer, moet je ook een ander
voertuig hebben voor dagelijks gebruik.
-
Er mag maar een maximaal aantal kilometers
worden gereden per jaar. Meestal ligt dit tussen de 7.500 en 10.000 kilometer.
-
Er kan worden aangenomen dat in de toekomst het
voertuig een oldtimerstatus kan krijgen. Dit gaat dan vaak om modellen die niet
meer in productie zijn.
-
Het voertuig is minstens 15 jaar oud, voor
sommige verzekeraars is dit 10 jaar.
De polissen zijn hetzelfde als bij een normaal voertuig. WA,
WA beperkt casco en WA volledig casco. Voor de standaard WA-verzekering wordt
er geen rekening gehouden met de dagwaarde. Bij de WA beperkt en volledig casco
wordt het voertuig verzekerd op basis van de taxatiewaarde.
Verder is het belangrijk om te kijken of de verzekeraar een
bonus-malussysteem hanteert voor de youngtimer-verzekering. Dit komt omdat
verzekeraars de voertuigen ziet als hobby en er worden weinig kilometers in
gereden.
Je kunt ook een oldtimer importeren
Naast youngtimers zijn er ook nog oldtimer. Dit zijn wagens
die ouder zijn dan 40 jaar ten opzichte van de datum van eerste inschrijving.
Om de klassieker status te verkrijgen moet de auto vaak een bijzondere of
exclusievere uitvoering zijn geweest. De onderhoudsgeschiedenis moet dan ook
bekend zijn, zorg dat er altijd een onderhoudsboekje aanwezig is. De kwaliteit
van een oldtimer wordt grotendeels bepaald door de technische staat waarin hij
zich bevindt. Dit bepaalt ook de waarde, de dagwaarde neemt namelijk af hoe
ouder het voertuig wordt. De handelswaarde daarentegen kan echter stijgen. Is
het voertuig populair onder verzamelaars? Dan is de kans aanwezig dat de
handelswaarde hoger is dan de oorspronkelijke verkoopprijs toen de auto nog
nieuw was.
Een
oldtimer
importeren is een verstandige mogelijkheid als je opzoek bent naar iets met
een verhaal. In Nederland zijn er veel klassiekers, maar in het buitenland zijn
het er nog veel meer. De prijzen liggen daar lager en de kwaliteit is vaak wat
hoger.
Een youngtimer importeren is de slimste keuze!
Het is mogelijk om voor € 5000, - een mooie youngtimer te
kopen. Dan moet je alleen wel naar het buitenland. Het aanbod in Nederland is
te laag wat betekent dat de prijs omhooggaat. In omringende landen is het
aanbod een stuk groter, de prijs is daarmee ook lager. Een
auto importeren is heel
simpel en kent vele voordelen. Zo kun je flink besparen op de BPM en zijn de
auto's in veel gevallen beter en mooier dan in Nederland.
Om een mooie occasion op de kop te tikken, moet je in
Duitsland zijn. Het aanbod is hier vele malen groter en een mooie auto heeft al
gauw een lagere kilometerstand en prijs dan hier in Nederland. Let er wel op
dat een groot deel van de Duitse occasions een teruggedraaide kilometerstand
heeft.
Een ander groot voordeel van Duitse voertuigen is de
afschrijving. Volgens de wet is een auto pas na 25 jaar volledig afgeschreven
voor BPM, maar in de praktijk is dat al tussen de 17 en 18 jaar. Het importeren
van een voertuig uit Duitsland is nu nog een stukje voordeliger geworden.
Verder krijg je ook meer voor je geld. Nieuwe auto's in
Duitsland zijn goedkoper dan in Nederland, wat betekent dat ze sneller worden
voorzien van mooie opties. Een groot deel van de auto's is luxueus uitgevoerd. Tweedehandsauto's
die op de markt komen zijn voor Nederlandse begrippen rijkelijk uitgerust.
Naast Duitsland in Zwitserland ook een goede optie om te
overwegen tijdens de aankoop van een youngtimer of oldtimer. Over het algemeen
zijn Zwitsers zeer zuinig op hun auto's, daarnaast zijn er ook strengere regels
over de staat van het voertuig dan in Nederland. De kwaliteit is dus erg hoog.
Vooral auto's uit het hogere segment en cabrio's zijn hier vele malen meer te
krijgen dan in Nederland.