Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:

Het importeren van een youngtimer biedt vele voordelen



Met de vele soorten belastingen in Nederland hebben autoliefhebbers het zwaar. Als je in een mooie auto wilt rijden, dan betaal je daar flink voor. Een manier om toch goedkoop te kunnen rijden is de aankoop van een youngtimer, of natuurlijk een oldtimer. Aan dit soort auto's zijn voordelen verbonden die het waard maken om hierin te rijden.



Wat is een youngtimer?


Wanneer een auto ouder is dan 15 jaar ten opzichte van de datum van eerste inschrijving, dan spreken we van een youngtimer. Eigenaren van youngtimers zijn vaak autoliefhebbers die de auto rijden uit liefhebberij en om zich te kunnen onderscheiden. Het is het karakter van de auto of het geluid van de motor en uitlaat die de eigenaar aantrekken. Het prettige van een youngtimer is dat je er ook nog prima mee kunt rijden. De wagen hoeft niet binnen te staan als het regent en hij kan nog tegen een stootje. Tussen de 10.000 en 15.000 kilometer per jaar kan nog prima.

Voordelen van het rijden van een youngtimer


Het rijden van een youngtimer betekent ook dat je rijdt in een stukje nostalgie. Technisch zijn de auto's ook nog lekker simpel. Uiteraard is dit natuurlijk niet voor elke auto het geval. Merken zoals BMW, Audi en Mercedes waren jaren geleden al technisch vooruitstrevend. Volgens cijfers van het CBS rijden er steeds oudere auto's rond in Nederland, waarvan het grootste deel een import auto is.

Het grootste voordeel van oudere auto's is het financiële voordeel. Voor € 5000,- heb je al een prima deal die je vaak direct mee kunt nemen bij de verkoper. Omdat jij de auto niet nieuwe koopt draai je ook niet op voor hoge afschrijfkosten. Een nieuwe auto is namelijk al minder waard op het moment dat wegrijdt bij de dealer. Nu heeft iemand dat verlies al gepakt.

Particuliere voordelen

Voor de particuliere rijder is de BPM een financiële meevaller. Je mag namelijk het meest voordelige tarief betalen tussen de datum van eerste inschrijving en de datum van BPM-aangifte. De tabel met alle tarieven is terug te vinden op de website van de belastingdienst.

Zakelijke voordelen


Naast het BPM-voordeel bij het importeren, biedt het zakelijk kopen van een youngtimer nog een mooi voordeel met zich mee. Voor auto's van 15 jaar en ouder geldt namelijk een bijtelling van 35%. Deze youngtimer regeling kan je dus een hoop geld schelen. Op het eerste gezicht lijkt dit misschien nog steeds heel veel, maar het voordeel zit hem in waarover deze 35% wordt berekend. Normaal gesproken is dit over de catalogusprijs, bij auto's van 15 jaar en ouder wordt het berekend over de dagwaarde. Na 15 jaar zijn er al flink wat kosten afgeschreven wat je tot wel honderden euro's kan schelen per maand. Verder kun je elk jaar het voertuig laten keuren, waardoor de dagwaarde steeds lager wordt (de auto wordt tenslotte steeds ouder). Op deze manier betaal je elk jaar steeds minder bijtelling.

Voorbeeld:
Ford Focus - Nieuwprijs: € 25.055, -
25% Bijtelling = € 6.263,75
Inkomensbelasting van 52% à € 3.257,15
Inkomensbelasting van 42% à € 2.630,78

Jaguar XJ (Youngtimer van 20 jaar oud) - Nieuwprijs € 70.000, -
Dagwaarde: € 10.000, -
35% Bijtelling = € 3.500, -
Inkomensbelasting van 52% à € 1.820, -
Inkomensbelasting van 42% à € 1.470, -

Youngtimer verzekering


Voor youngtimer is er de mogelijkheid om een aangepast verzekering af te sluiten. Over het algemeen rijden youngtimers namelijk minder kilometers, dus is de premie ook lager. Om zo'n verzekering af te kunnen sluiten, moet je voldoen aan een aantal eisen:
-         Naast de youngtimer, moet je ook een ander voertuig hebben voor dagelijks gebruik.
-         Er mag maar een maximaal aantal kilometers worden gereden per jaar. Meestal ligt dit tussen de 7.500 en 10.000 kilometer.
-         Er kan worden aangenomen dat in de toekomst het voertuig een oldtimerstatus kan krijgen. Dit gaat dan vaak om modellen die niet meer in productie zijn.
-         Het voertuig is minstens 15 jaar oud, voor sommige verzekeraars is dit 10 jaar.

De polissen zijn hetzelfde als bij een normaal voertuig. WA, WA beperkt casco en WA volledig casco. Voor de standaard WA-verzekering wordt er geen rekening gehouden met de dagwaarde. Bij de WA beperkt en volledig casco wordt het voertuig verzekerd op basis van de taxatiewaarde.

Verder is het belangrijk om te kijken of de verzekeraar een bonus-malussysteem hanteert voor de youngtimer-verzekering. Dit komt omdat verzekeraars de voertuigen ziet als hobby en er worden weinig kilometers in gereden.

Je kunt ook een oldtimer importeren


Naast youngtimers zijn er ook nog oldtimer. Dit zijn wagens die ouder zijn dan 40 jaar ten opzichte van de datum van eerste inschrijving. Om de klassieker status te verkrijgen moet de auto vaak een bijzondere of exclusievere uitvoering zijn geweest. De onderhoudsgeschiedenis moet dan ook bekend zijn, zorg dat er altijd een onderhoudsboekje aanwezig is. De kwaliteit van een oldtimer wordt grotendeels bepaald door de technische staat waarin hij zich bevindt. Dit bepaalt ook de waarde, de dagwaarde neemt namelijk af hoe ouder het voertuig wordt. De handelswaarde daarentegen kan echter stijgen. Is het voertuig populair onder verzamelaars? Dan is de kans aanwezig dat de handelswaarde hoger is dan de oorspronkelijke verkoopprijs toen de auto nog nieuw was.

Een oldtimer importeren is een verstandige mogelijkheid als je opzoek bent naar iets met een verhaal. In Nederland zijn er veel klassiekers, maar in het buitenland zijn het er nog veel meer. De prijzen liggen daar lager en de kwaliteit is vaak wat hoger.

Een youngtimer importeren is de slimste keuze!


Het is mogelijk om voor € 5000, - een mooie youngtimer te kopen. Dan moet je alleen wel naar het buitenland. Het aanbod in Nederland is te laag wat betekent dat de prijs omhooggaat. In omringende landen is het aanbod een stuk groter, de prijs is daarmee ook lager. Een auto importeren is heel simpel en kent vele voordelen. Zo kun je flink besparen op de BPM en zijn de auto's in veel gevallen beter en mooier dan in Nederland.

Om een mooie occasion op de kop te tikken, moet je in Duitsland zijn. Het aanbod is hier vele malen groter en een mooie auto heeft al gauw een lagere kilometerstand en prijs dan hier in Nederland. Let er wel op dat een groot deel van de Duitse occasions een teruggedraaide kilometerstand heeft.

Een ander groot voordeel van Duitse voertuigen is de afschrijving. Volgens de wet is een auto pas na 25 jaar volledig afgeschreven voor BPM, maar in de praktijk is dat al tussen de 17 en 18 jaar. Het importeren van een voertuig uit Duitsland is nu nog een stukje voordeliger geworden.

Verder krijg je ook meer voor je geld. Nieuwe auto's in Duitsland zijn goedkoper dan in Nederland, wat betekent dat ze sneller worden voorzien van mooie opties. Een groot deel van de auto's is luxueus uitgevoerd. Tweedehandsauto's die op de markt komen zijn voor Nederlandse begrippen rijkelijk uitgerust.

Naast Duitsland in Zwitserland ook een goede optie om te overwegen tijdens de aankoop van een youngtimer of oldtimer. Over het algemeen zijn Zwitsers zeer zuinig op hun auto's, daarnaast zijn er ook strengere regels over de staat van het voertuig dan in Nederland. De kwaliteit is dus erg hoog. Vooral auto's uit het hogere segment en cabrio's zijn hier vele malen meer te krijgen dan in Nederland.