Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

Hoe werkt een kilometerteller?


Een kilometerteller of een hodometer/odometer is een belangrijk instrument voor je auto, zo weet je wanneer er een onderhoudsbeurt nodig is en speelt de stand van de teller een belangrijke rol als je een auto wilt kopen. Maar werkt jouw odometer wel zoals deze hoort te werken? Tegenwoordig hebben nieuwe auto's elektronische tellers, maar in oude auto's zijn nog steeds mechanische tellers te vinden. De manieren hoe ze werken betekenen ook dat er afwijkingen zijn. Sommige tellers tellen minder kilometers dan je daadwerkelijk rijdt, terwijl anderen juist meer kilometers tellen.




Welke soorten kilometertellers zijn er?


Er bestaan twee technieken voor het berekenen van de tellerstand. Je hebt mechanische (analoge) en elektronische (digitale) tellers.

Mechanische kilometerteller

Het beeld van een mechanische kilometerteller kent iedereen wel. Het zijn een paar cijfers naast elkaar die langzaamaan een steeds hoger getal laten zien, je ziet ze nu vooral bij oude auto's en scooters. De cijfers zijn verbonden met meerdere tandwieltjes die uiteindelijk uitkomen bij de wielen. Voor elke omwenteling van het wiel draait de teller mee. De afstelling van de tandwieltjes is gebaseerd op de omtrek van het wiel. Zodra de omtrek van de wielen veranderd, door bijvoorbeeld grotere wielen te plaatsen, moet er een nieuwe afstelling komen. Anders krijg je natuurlijk een onnauwkeurige teller.

Elektronische kilometerteller

Een elektronische kilometerteller lijkt in werking erg op een mechanische. In plaats van tandwieltjes die verbonden zijn aan het wiel wordt er nu gebruik gemaakt van een magneetje wat vastzit op het wiel. Elke keer als het wiel langs de ontvanger komt wordt dit geregistreerd als een wielomwenteling. Voor de bestuurder is de kilometerstand digitaal af te lezen in plaats van analoog.

Hoe groot zijn afwijkingen van een kilometerteller?


De vuistregel voor foutmarges is heel simpel: "Hoe nieuwer de auto, hoe beter de nauwkeuriger de kilometerstand." Vooral oudere mechanische kilometertellers zijn onnauwkeurig. Dit kan komen door meerdere dingen. Zo slijten de tandwieltjes die de afstand meten gedurende het gebruik van de auto. Maar het zijn vooral verkeerde afstellingen vanuit de fabriek die grote invloed hebben op de kilometerstand. Het gaat hier om een afwijking van een paar meter per kilometer, maar over tijd gaat dit toch een groot verschil opleveren.

Voorbeeld:
-          De kilometerteller van een busje meet voor elke kilometer 7m meer.
-          Het busje heeft daadwerkelijk 150.000km gereden
-          De stand op de teller is dan 1.050km meer (150.000 x 7 = 1.050)

Hoe ontstaan afwijkingen bij een kilometerteller?


Afwijking van de mechanische kilometerteller ontstaan zoals eerder al genoemd door slijtage en verkeerde afstellingen. Bij elektronische tellers kunnen geen tandwielen slijten omdat die er gewoonweg niet zijn. Er zijn daarom andere redenen voor afwijkingen. De elektronische pulsen die ontstaan in de auto kunnen de dashboard data beïnvloeden. Dit heeft twee belangrijke oorzaken.

Ten eerste speelt de accu van de auto hier een rol. Als de accu leeg is wordt deze gestart met behulp van startkabels. Deze kabels worden verbonden aan de lege accu en aan de accu van de helpende auto. Door een zogenoemde jumpstart kan de auto starten en zelf de accu weer opladen. Het nadeel van een jumpstart is dat de elektronische puls een fout in de dashboard data kan veroorzaken waardoor bijvoorbeeld de kilometerteller niet meer klopt.

Ten tweede kan er door vandalisme of een ongeluk ook een fout ontstaan in de dashboard data. Er lopen veel kabels door de auto heen wat betekent dat als de auto een flinke klap krijgt deze kabels pulsen kunnen afgeven. Net als bij een jumpstart kan dit dus fouten veroorzaken in de km teller.

Fraude met kilometertellers


Niet alle handelaren zijn even netjes met het verkopen van auto's. Hoewel een auto met een hoge kilometerstand geen probleem hoeft te zijn, kiezen de meeste particulieren toch voor een model met een lage stand. Juist daarom kiezen de malafide autohandelaren voor terugdraaien. Het is heel makkelijk om de kilometerstand terug te draaien. Hierdoor lijkt het alsof de auto veel minder kilometers heeft gereden dan in werkelijkheid het geval is en wordt de auto meer waard. Deze kilometerstandfraude is volgens de wet verboden, maar helaas komt het nog vaak voor. Er zijn natuurlijk wel manieren om zelf de kilometerstand te controleren en jezelf te beschermen. Wees altijd op je hoede voor deze vorm van oplichting, want voor je het weet doe je een flinke miskoop.