Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

Tellerfraude bij Duitse Import Auto's


Ben je van plan om een Duitse import auto te kopen? Weet waar je aan begint en hoe je jezelf kunt beschermen tegen een miskoop. Want tellerfraude bij import auto's is nog altijd een gigantisch probleem.


Een Duitse import auto kopen? Let op!


Het is geen geheim dat Nederlanders graag een geïmporteerde auto uit Duitsland kopen. Toch lijken we niet allemaal bewust te zijn van de nadelen. Zo bestaat er een grote kans dat bij jouw geïmporteerde occasion de kilometerstand is teruggedraaid voordat je deze hebt gekocht.

Uit onderzoek van de RDW, de beheerder van het Nederlandse RDW tellerrapport, en de VAT (Vereniging Aanpak Tellerfraude) is gebleken dat bij 1 op de 10 Duitse import auto's gefraudeerd is met de kilometerstand. Hiernaast bestaat er twijfel bij 1 op de 5 voertuigen. In zeker de helft van alle gevallen is de tellerstand teruggedraaid met 10.000 tot 50.000 kilometer. De instanties schatten de economische schade op 42 miljoen euro per jaar.

Van alle auto's die worden geïmporteerd naar Nederland, komt ongeveer 59% uit Duitsland. In 2017 ging het ongeveer om 130.000 auto's. Van deze auto's zijn er dus ongeveer 20.000 waarvan de tellerstand onlogisch is. De kans dat je een auto koopt met een gefraudeerde tellerstand is bij Duitse importauto's zo'n 8 keer groter dan bij een Nederlandse auto.

Samen met de RAI, ANWB, BOVAG, en de VNA, hebben de RDW en de VAT steekproeven gedaan. Deze steekproeven werden uitgevoerd bij meer dan 5000 Duitse import auto's.

Waarom kilometerstand terugdraaien?


Hoe minder kilometers er op de teller staan, hoe hoger de vraagprijs voor de auto. Dit is dan ook precies de reden dat veel fraudeurs de tellerstand terugdraaien. Voor de uiteindelijke koper bedraagt de schade die wordt opgelopen door tellerfraude gemiddeld 1500,00 euro.

Benieuwd waar dit bedrag vandaan komt? Ten eerste betaal je als nieuwe eigenaar meer dan dat het voertuig daadwerkelijk waard is. Dit komt omdat de tellerstand in grote mate bepaald hoeveel de tweedehandsauto waard is. Al met al betaal je dus teveel voor je import auto. Bovendien is de restwaarde van de auto ook veel lager wanneer je de auto weer verkoopt.

Hiernaast heeft het terugdraaien van de tellerstand ook impact op het onderhoud van de auto. Wanneer een auto een bepaald aantal kilometers heeft gelopen worden er bepaalde onderhoudsbeurten uitgevoerd. Wanneer de tellerstanden zijn teruggedraaid worden deze beurten dus te later uitgevoerd dan eigenlijk nodig is. Hierdoor kunnen de onderhoudskosten flink oplopen in de loop der jaren. Immers, slecht of verlaat onderhoud resulteert op de lange termijn altijd in hoge onderhoudskosten.

Een Duitse auto kopen?


Wanneer je een Duitse import auto wilt kopen is het verstandig om goed op te letten. Het is namelijk vrij lastig om een gefraudeerde kilometerstand te herkennen. Toch zijn er wel wat mogelijkheden om erachter te komen. Zo kunt u bijvoorbeeld kijken of de standen in het onderhoudsboekje en de tellerstand op het dashboard met elkaar overeenkomen.

Toch biedt dit ook geen garantie. Bij louche garages worden onderhoudsboekjes namelijk wel eens gestolen. Vervolgens wordt er een boekje gebruikt voor jouw auto met de nieuwe kilometerstand. Daarnaast wordt onder de motorkap ook vaak de tellerstand opgeschreven bij een onderhoudsbeurt. Dit wordt met krijt of en witte stift gedaan. Dit is uiteraard eenvoudig te vervalsen en gebeurd dan ook vaak in de praktijk.

Autobedrijven hebben echter meer mogelijkheden om fraude te achterhalen. Bij moderne auto's wordt er met een digitaal apparaat de kilometerstand teruggedraaid. Toch kan hier fraude onderschept worden. Zo worden er bij moderne auto's op 8 plekken in de software de tellerstand geregistreerd. Wanneer de km wordt teruggedraaid, worden vrijwel nooit alle plekken meegenomen.

Je zou denken, koop dan helemaal geen import auto meer en werk niet mee aan import. Toch is het ook geen optie om alle occasions in het buitenland te laten staan. Simpelweg omdat er op de Nederlandse markt te weinig aanbod is. Nederlanders zoeken namelijk massaal naar benzineauto's van ongeveer vier jaar oud met een lage kilometerstand. Het aanbod voor dit soort auto's is in Nederland te beperkt, waardoor we genoodzaakt zijn om import auto's te kopen.

Fraude tegen gaan


In Nederland is de Nationale Autopas ingevoerd in 1991. Op deze manier werd het eenvoudiger om de tellerstanden te registreren en te volgen. Sinds de invoering van de NAP is het fraude percentage van 48 % gedaald naar 2,75 %, zo verklaard Dietz aan het NRC. Autoverleden denkt echter dat het daadwerkelijk aantal teruggedraaide tellers nog wel iets hoger ligt dan de gestelde 2,75 %.

Ook lobbyt de RDW voor een beter samenwerking tussen Europese landen. Zo is het sinds 20 Mei verplicht om binnen Europa de tellerstanden te registreren tijdens de jaarlijkse APK keuring. De gegevens worden echter nog niet actief uitgewisseld, waardoor te preventie tegen fraude een blijvende strijd is. Toch is een lichtpuntje, met de samenwerking tussen de RDW en Car-Pass in België is de eerste stap gezet en een mooi voorbeeld afgegeven aan de rest van Europa. Hierdoor kun je voor een Belgische auto in Nederland ook zien of de tellerstand onlogisch is of juist correct. Meer over onlogische kilometerstanden lees je in ons artikel "Onlogische kilometerstanden door fraude".