Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

Kilometer correctie bij onlogische tellerstanden


Onlogische kilometerstand nog vaak geconstateerd


De RDW heeft bij ongeveer 50.000 auto's een onlogische tellerstand gecorrigeerd. De kilometerstanden van al deze voertuigen stonden door fouten bij een tussentijdse registratie verkeerd in de RDW registratie. De instantie heeft daarom alle tellerstanden aangepast.

Van een onlogische tellerstand bij de RDW is sprake wanneer de opgegeven kilometerstand bij de kilometerstand controle niet oplopend is ten opzichte van eerdere registraties. Door de jaren heen worden tellerstanden van voertuigen op meerdere momenten geregistreerd. Deze momenten zijn bijvoorbeeld bij de tenaamstelling van de auto, de APK keuring, onderhoudsbeurten, schadeherstel en tal van andere gebeurtenissen waarbij een RDW erkend bedrijf aan te pas komt. Deze instanties geven handmatig in een digitaal systeem de km stand door. Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Door fouten die hier worden gemaakt, kan een tellerstand onlogisch worden.

Voertuig eigenaren met een onlogische kilometerstand worden op de hoogte gesteld middels een brief. De RDW gaat uit van een menselijke registratie fout wanneer een logische kilometerstand ineens onlogisch werd. Hier gaat het bijvoorbeeld om auto's waarvan de kilometerstanden binnen 8 jaar geleidelijk is opgelopen tot 500.000 km en ineens een uitschieter maakt naar 800.000 km. Uiteraard kan het ook kleinere verschillen betreffen. Bijvoorbeeld een Fiat 500 die elk jaar 12.000 kilometer rijdt waar ineens 120.000 kilometer wordt bijgeschreven in een jaar. Een onwaarschijnlijke gebeurtenis. Is dit je overkomen? Lees dan hier hoe je een tellerstand correctie kunt laten uitvoeren zodat je de stempel 'onlogisch' kwijtraakt.

Volgens het dagblad van het Noorden zijn er ruim 9,5 miljoen auto's met een geregistreerde RDW-kilometerstand. Ongeveer 2% hiervan (193.000) hebben een onlogische stand. Bovendien zijn er ook 400.000 auto's waarvan de kilometerstanden onlogisch zijn verklaard door de NAP Pas voor 2014. Deze auto's krijgen echter geen oordeel van de RDW.

RDW registratie


De registratie van de tellerstand is ingevoerd om kilometerstand fraude tegen te gaan. In de praktijk uit dit zich doordat duizenden bedrijven de km stand opgeven. Tellerstand fraude is een groot probleem omdat een auto waarvan de kilometerstanden zijn terug gedraaid over het algemeen minder veilig is omdat noodzakelijk periodiek onderhoud onopgemerkt blijft en bovendien duurder in aanschaf is.

De registratie is bij de RDW actief vanaf 2014. Alle gegevens van tellerstanden voor 2014 zijn opgenomen van de NAP (Nationale Auto Pas) database. Via Autoverleden kun je gemakkelijk de kilometerstanden van jouw auto opvragen. Ook wanneer je een occasion wilt aanschaffen is het verstandig om de tellerstanden van de auto eerst bij ons te controleren.

RDW kilometer correctie


Wanneer de RDW geregistreerde tellerstanden van je voertuig niet klopt, kun je deze laten wijzigen. Je kunt bij de RDW een correctie verzoek in dienen via het formulier correctie tellerstanden. De RDW beoordeelt het verzoek tot wijziging binnen 5 werkdagen.

Dit proces is niet ingewikkeld maar ook niet geheel zonder papierwerk. De RDW zal je vragen om de documenten aan te leveren tijdens het aanvragen van een correctieverzoek. Verzamel al het mogelijke bewijsmateriaal. Denk hierbij aan een onderhoudsboekje, een factuur, een werkorder van de garage, of werkplaatshistorie. Deze dien je namelijk bij je aanvraag mee te sturen. Na het indienen van je verzoek kun je twee oordelen verwachten na het indienen van een verzoek tot kilometerstand correctie: de correctie wordt toegekend of afgewezen.

Welke uitslagen zijn er als ik de kilometerstand controleer?


Wanneer je de kilometerstand controleert kun je 3 uitslagen verwachten; 1) logisch, 2) onlogisch, 3) geen oordeel. Deze drie oordelen worden hieronder verder toegelicht.

1)      Logische tellerstand


Wanneer een kilometerstand jaarlijks oploopt, wordt de tellerstand als logisch beschouwd. Dit betekent dat de geregistreerde tellerstand hoger uitvalt dan het jaar daarvoor. Dat is een goed teken en vergroot je kans op een correctie.

2)      Onlogische tellerstand


Een onlogische tellerstand daarentegen zijn standen waarvan er een of meerdere registraties lager uitvallen dan de registraties daarvoor. Het kan zijn dat de standen zijn teruggedraaid, of dat er een uitschieter heeft plaatsgevonden door een menselijke administratieve fout.

3)      Geen oordeel


Het laatste oordeel is geen oordeel. Dit oordeel kan worden gegeven omdat er te weinig informatie bekend is. Een van de redenen hiervoor is dat de RDW alleen voldoende informatie heeft van stichting NAP. Het kan zijn dat de nationale autopas de tellerstanden onlogisch heeft verklaard. Dit is voor 2014 gebeurd, voordat de RDW zelf de standen is gaan registreren. De organisatie kan enkel voertuigen onlogisch verklaren bij metingen na 2014.

Een andere reden waarom er geen oordeel kan worden gegeven is door import. Wanneer het voertuig niet in Nederland is geregistreerd kan de organisatie geen oordeel geven. Hetzelfde geldt voor voertuigen waarvan de registratie niet consequent is gebeurd of wanneer er bijvoorbeeld bij de RDW te weinig registratie zijn om een oordeel op te kunnen baseren. Of wanneer er bijvoorbeeld twee standen ontbreken, is de reeks niet meer compleet.

Ook wanneer de teller van een voertuig is vervangen, of wanneer een voertuig de maximale tellerstand heeft bereikt kan geen oordeel worden gegeven. Wanneer een voertuig de maximale kilometerstand bereikt, wordt de teller weer op nul gezet. Hierdoor komt de stand van de kilometer teller niet overeen met de daadwerkelijk gereden kilometers.


Inhoud artikel