Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

Amerikaans kenteken checken


Een echte Amerikaanse oldtimer, dit is voor velen toch wel een droom. Deze gewilde auto's, zoals één van van de bekendste voorbeelden; de Ford Mustang en Corvette Stingray, met de unieke Amerikaanse uitstraling zijn helaas op de Nederlandse markt bijna niet te krijgen. Het is daarom niet zo gek dat er steeds meer Amerikaanse oldtimers, maar ook andere modellen worden geïmporteerd. Jaarlijks worden er bijna 20.000 wagens vanuit de USA naar Nederland geïmporteerd. Importeren kan namelijk zeer voordelig zijn. Omdat de USA geen EU-land is, zijn er een aantal kostenposten die je moet betalen ten opzichte van auto import vanuit een EU-land. Bij het invoeren van een Duitse auto hoef je geen btw of invoerrechten te betalen, bij de import van een Amerikaanse auto helaas dus wel. Daarnaast zijn er nog meerdere extra kosten. Ondanks deze extra kosten is het vaak nog steeds voordeliger om het voertuig in te voeren. Verder rij je na het invoeren natuurlijk een gave Amerikaanse bak! Voordat je echter de aankoop doet is het belangrijk om goed te weten wat je koopt. Controleer daarom altijd de staat van de auto aan de hand van het kenteken.




Kentekencheck Amerika is zinloos


Het Department of Motor Vehicles (DMV) is het de Amerikaanse variant van het RDW. Deze overheidsinstellingen werken helaas niet met elkaar samen wat betekent dat de gegevens van voertuigen aan de hand van het kenteken niet kunnen worden uitgewisseld. Als gevolg heeft dit helaas dat een kentekencheck niet mogelijk is voor een Amerikaans voertuig. Het alternatief om toch de autogegevens na te kunnen gaan is het doen van een chassisnummercheck, ofwel een VIN-check.

De toewijzing van een nummerplaat in de USA werkt anders dan in Nederland. Zoals de naam al zegt, Verenigde Staten, bestaat uit enorme land uit 51 staten die allemaal een eigen soort kentekenplaat hebben. Als een voertuig wordt verkocht kan de nummerplaat bij het voertuig blijven, maar het kan ook bij de verkoper blijven. In het eerste geval is het kenteken gekoppeld aan het voertuig, in het tweede geval is het persoonsgebonden. Het verschilt per staat wat de regels hiervoor zijn.

Hoe controleer ik een Amerikaanse occasion?


Zoals hierboven vermeld is het niet mogelijk om een kentekencheck te doen, in plaats daarvan is een chassisnummercheck de manier waarop je een voertuig kunt controleren. Het chassisnummer, ook wel VIN (Voertuig Identificatie Nummer) genoemd is een code die bestaat uit cijfers en letters. Deze code is per voertuig uniek en zo goed als niet te vervalsen. De reden dat vervalsen erg lastig is, komt omdat het nummer staat ingeslagen in het frame. Waar een auto dus meerdere malen kan wisselen van kenteken blijft het VIN-nummer altijd hetzelfde. De Buitenlandse historie nu direct natrekken.

Vraag altijd aan de verkoper of deze het VIN-nummer wil fotograferen zodat jij het kunt controleren. Om zeker te weten wat het nummer is, kun je natuurlijk ook zelf gaan kijken. Dit lijkt misschien wat overdreven, maar het is geen slecht idee om de auto te gaan bekijken. Plak aan deze bezichtiging gelijk een paar daagjes, als de koop dan niet doorgaat, heb je nog wel een mooie reis gehad. Een ander alternatief is het laten keuren door een lokaal keuringsbedrijf of eventueel een importinstantie voor keuring en invoeren in te schakelen.

Een belangrijk aandachtpunt waar je in Nederland niet direct aan zult denken is waterschade. In Amerika vinden geregeld grote overstromingen plaats. Tijdens hevige regenbuiten overstromen straten en komen auto's gemakkelijk tot voorbij de portieren onderwater te staan. Waterschade heeft grote gevolgen voor roestvorming en de levensduur van de auto. Omdat wij Nederlands hier totaal niet bekend mee zijn is de kans groot dat je daar niet naar kijkt of vraagt. Wees je hiervan bewust en neem dit op in het koopcontract zodat je zeker weet dat een de wagen niet onder water heeft gestaan.

Chassisnummercheck Amerika


Met behulp van dit nummer is het dus mogelijk om achter allerlei gegevens te komen van een auto. Wij hebben hieronder op een rij gezet welke gegevens je kunt achterhalen.

Klopt de kilometerstand?


Bij elke onderhoudsbeurt is de garage verplicht om de stand van de kilometerteller (of in het geval van Amerika een mijlteller) te noteren. Deze standen worden doorgevoerd in een grote database. Voordat je de check doet, vul je de stand van de teller in zoals die op dat moment is. Met behulp van deze database kunnen wij nagaan of de tellerstand kan kloppen of niet. Het is van belang om dit te controleren omdat er veel wordt gefraudeerd met de mijltellers. Hoe minder het voertuig heeft gereden, hoe meer deze waard is. Aangezien het vrij eenvoudig is om de stand terug te draaien is dit voor de verkopende partij een uitgelezen kans om extra te verdienen.

Is het voertuig betrokken geweest bij een ongeval?


Naast fraude met de kilometerstand van Amerikaanse auto's, wordt er helaas ook gefraudeerd op het gebied van schadegevallen. Als een auto betrokken is geweest bij een ongeluk en schade heeft gehad dan betekent dit automatisch dat deze minder waard wordt, zelfs na een goede reparatie. De reparatie kost namelijk meer dan dat de auto in waarde stijgt na de reparatie.

De oplossing die handelaren hebben om dit omzeilen, is om de auto goedkoop, maar dus ook kwalitatief slecht repareren. Op deze manier lijkt het alsof er niks mis is met de auto, maar later zal je erachter komen dat er aan de auto meer mankeert dan je lief is. Om dit te kunnen controleren duiken wij in het verleden van het voertuig om opzoek te gaan naar schaderegistraties. Soms zijn er zelfs foto's van de eventuele schade, deze komen dan uiteraard mee in het rapport.

Een schadegeval dat veel wordt verzwegen in Amerika is ernstige waterschade door overstromingen. Orkanen en ernstige regenval kunnen plotselinge overstromingen veroorzaken. Mensen worden hierdoor verast, wat betekent dat er geen tijd is geweest om de auto in veiligheid te brengen. Het is daarom extra belangrijk om dit te controleren.

Let op! Soms vertelt een handelaar dat de auto een schadeauto is. Na een ongeluk had het voertuig lichte schade, maar dit is mooi hersteld. Vaak worden dan de herstelde plekken laten zien. Het feit dat er schade is laten zien, betekent niet dat de auto niet meer schade heeft gehad. Check dit daarom altijd nog eens met een chassisnummercheck.

Is de auto gestolen?


Bij de diefstal van een auto wordt dit doorgegeven aan meerdere (ook internationale) databases. De gegevens van de auto, waaronder dus het chassisnummer, zijn zo dus terug te vinden. Als jij het VIN-nummer hebt ingevuld gaan wij in deze database kijken of het voertuig tussen gestolen voertuigen staat. Zo kom jij erachter of je op het punt staat om een gestolen auto te kopen.

Hoeveel eigenaren heeft het voertuig gehad?


Als laatste staat in het rapport hoeveel eigenaren de auto heeft gehad en hoeveel mijl zij op de auto hebben gezet. De reden dat het van belang is om het aantal eigenaren na te gaan, is omdat dit ook van invloed is op de prijs. Meerdere eigenaren betekent namelijk dat er een hoger risico bestaat op bijvoorbeeld slecht onderhoud.

Conclusie

Zoals je hebt kunnen lezen is het invoeren van een auto uit de USA een heel ander verhaal dan wanneer je een wagen uit de EU zoals Frankrijk invoert of bijvoorbeeld een Zwitserse auto invoert.

 

Extra Informatie