Kenteken natrekken
Voer een kenteken in:
Zo zit de wereld van schadeauto's in Nederland in elkaar!
Elke dag gebeuren er ongelukken waardoor er meer schadeauto's ontstaan. Voor verkopers is dit een uitgelezen kans om goedkoop een kapotte auto te kopen, om deze na een goedkope en slecht reparatie, voor veel meer geld te verkopen. Als jij een proefrit maakt in zo'n ex-schadeauto, dan merk je er misschien niks van, maar na een paar weken kom je erachter dat je auto toch niet zo goed is als je eerst dacht.
Het kopen van een tweedehandsauto is voor veel mensen een goede investering. De auto is vele malen goedkoper dan nieuw, en als de auto goed is onderhouden dan heb je ook kwaliteit voor je geld. Tegenwoordig is dit steeds minder aan de orde. Mensen onderhandelen nog steeds een goede prijs voor de auto, maar steeds vaker blijkt dat de kwaliteit dan erg achterblijft. De handel in deze zogenoemde schadeauto's is groter dan je zou denken. Auto's worden vanuit andere landen geïmporteerd om vervolgens hier te worden verkocht aan een onwetende koper. Maar hoe werkt deze handel? Hoe zit het met fraude? En hoe voorkom je dat je zelf een wagen met schadehistorie koopt? Alles hierover lees je hieronder.
Inhoud artikel
Hoe werkt de handel in schadeauto's?
Hoe werkt fraude met schadeauto's?
Hoe voorkom je dat je een voertuig met schadehistorie koopt?
Hoe werkt de handel in schadeauto's?
Je zou het misschien niet verwachten, maar de handel in schadeauto's is groter dan je denkt. De manier waarop verkopers de auto's verkopen aan klanten die geen idee hebben is simpel. De verkoper koopt na een ongeluk een zwaar beschadigde auto op, om deze vervolgens met weinig geld op te knappen. De schade wordt op een goedkope en slechte manier weggewerkt waardoor er op het oog niks mis mee is. Als de klant een proefrit maakt, is er niet zoveel aan de hand met de auto, de slechte kwaliteit van de reparatie heeft dan nog niet zoveel invloed. De klant is na de proefrit onder de indruk van de auto en koopt deze dan. Tijdens de weken die hierop volgen, komt de klant er steeds meer achter dat de auto mankementen begint te tonen. Wegens de slechte reparatie zullen deze mankementen steeds erger worden, totdat de auto zwaar beschadigd blijkt te zijn.
Er zijn natuurlijk ook mensen die bewust een schadevoertuig kopen. Wil je een voorbeeld van een dergelijke website? Bekijk dan www.schadeautos.nl eens, een website waar je een enorm aanbod aan schadevoertuigen kunt vinden. Mensen die hier een auto kopen zijn vaak in 2 groepen in te delen. De eerste groep koopt bewust een auto met schade koopt omdat ze het leuk vinden om zelf een auto te renoveren. Het in een garage sleutelen aan een auto is voor sommige mensen een hobby en door een auto met schade te kopen kunnen ze goedkoop aan zo'n auto komen. De andere groep koopt een dergelijk voertuig voor de onderdelen die nog in de auto zitten. Onderdelen van een auto zijn vaak voor goed geld door te verkopen, kopers halen dus de bruikbare onderdelen uit de auto om deze los te verkopen. Een schadeauto is namelijk niet helemaal kapot, vaak is maar een deel van de auto zwaar beschadigd, waardoor de auto niet kan rijden. In de andere delen van de auto kunnen gewoon onbeschadigde onderdelen van de auto. Bijna elk deel van de auto is los door te verkopen, bekende dingen zijn bijvoorbeeld de motor, een benzinetank, bumper, motorkap of spoiler. Dit alles betekent dat een schadeauto ook voor winst kan zorgen. Helaas is niet zo dat iedereen bewust een auto met een schadeverleden koopt. Hieronder lees je meer over fraude met schadeauto's.
Hoe werkt fraude met schadeauto's?
Fraude met schadeauto's is heel simpel. De verkoper verkoopt een occasion aan een klant, maar deze klant weet niet dat de auto een ex-schadeauto is, omdat de verkoper dit heeft verborgen. Vaak zal een verkoper de buitenkant van de auto voor weinig geld laten repareren omdat veel mensen vooral kijken naar de buitenkant. Als een auto er van de buitenkant goed uitziet, dan zijn mensen sneller overtuigd om de auto ook te kopen. Soms zal de verkoper vertellen dat de auto een historie met schade heeft, de auto heeft een klein ongelukje gehad maar het onderhoud is uitstekend geweest. Dit is natuurlijk helemaal niet waar, de auto zal waarschijnlijk betrokken zijn geweest bij een groot ongeluk en het onderhoud is helemaal niet zo geweldig als je wellicht zou denken.
Hoe voorkom je dat je een voertuig met schadehistorie koopt?
Natuurlijk wil je geen auto kopen die ernstig beschadigd is, als je van plan bent om hier ook in te rijden. Vaak denken mensen dat je een expert moet zijn om schadeauto's te herkennen, maar niks is minder waar. Ook jij, een normale autokoper, kan een wagen met schadehistorie herkennen, als je maar weet waar je naar moet kijken. Waar moet je op letten en hoe herken je het? In aanvulling op ons artikel waarin wij je de belangrijkste tips geven om een schadeauto te herkennen hebben wij hier nog een lijst met een paar tips en trucs lees je hier:
Kijk goed naar de lak van de auto
Tip: De lak van de auto is een belangrijk aspect van de auto om een schadeauto te herkennen.
Truc: Bekijk de auto van meerdere hoeken en afstanden om zo ongelijkheden te ontdekken. Een deel van de auto kan zomaar een andere kleur hebben dan de rest. Dit is een teken dat er opnieuw lak is aangebracht, of dat het hele onderdeel is vervangen.
Roest is niet tegen te gaan
Tip: Roest is bijna niet weg te werken. Als een auto begint te roesten en je bent er op tijd bij, dan kun je het heel misschien nog tegengaan, maar anders is er niks tegen te doen. Schadeauto's hebben vaak ernstige roest die is weggewerkt door een nieuwe laklaag of een ander soort isolatiemateriaal.
Truc: Een goede truc om dit te ontdekken, is om een klein magneetje tegen het deel van de auto aan te houden waarvan je denkt dat er roest zit, maar dat het is weggewerkt. Als er inderdaad roest zit dat is weggewerkt met een dikke laag lak of isolatiemateriaal, dan zal het magneetje niet vast blijven zitten aan de auto. Denk hierbij aan plekken als de wielkast, de bumper en de uitlaat.
Tip: Vaak ontstaat roest sneller bij auto's die rijden op plekken waar er 's winters zout op de wegen wordt gestrooid om ijzel tegen te gaan. Maar let op, de auto kan uit een andere regio komen dan waar jij de auto kan kopen.
Heb je voldoende aan de bovenstaande tips? Ja, top! Nee? Dan hebben we nog een extra tip voor je. We hebben het er namelijk al uitbreid over gehad in ons artikel over het inspecteren van een occasion op roest, indien je dat nog wilt teruglezen klik dan hier en kom alles te weten over roest en occasions.
Check de weerspiegeling van de auto
Tip: Als een auto op bepaalde delen een nieuwe laklaag heeft gekregen, dan is dat goed te zien in de weerspiegeling. Een auto met een volledig originele laklaag zal een kraakheldere weerspiegeling hebben zonder enige oneffenheden. Een auto met een lokale nieuwe laklaag, zal een weerspiegeling hebben met ribbels en vage vlekken, waardoor het er niet uitziet als een spiegel. Dit is een indicatie dat er een reparatie heeft plaatsgevonden.
Truc: Bekijk de zijkant van de auto van dichtbij. Probeer vanaf bijvoorbeeld een wielkast de gehele weerspiegeling van de zijkant te bekijken. Zo kun je makkelijk en snel zien hoe de weerspiegeling eruitziet. Check altijd alle delen van de auto.
Sluiten de deuren mooi aan?
Tip: Verzakte deuren kunnen twee dingen betekenen. Ten eerste kan de auto normaal gebruikt zijn. De scharnieren van de deur slijten tijdens het gebruik waardoor de deur verzakt, vaak is het goed te zien bij de bestuurdersdeur omdat deze het vaakst wordt gebruikt. De andere reden kan zijn omdat de auto een ongeluk heeft gehad waardoor de deurscharnieren zijn verbogen en de deur hierdoor verzakt. In dit geval is er dus wel degelijk iets aan de hand en betekent dat je goed moet opletten of je misschien meer dingen ziet die kunnen wijzen op schade.
Truc: Kijk goed naar de deur, en naar de lijnen van de deur. Sluiten deze mooi aan op elkaar of juist niet?
Met behulp van deze tips en trucs ben ook jij goed voorbereid op het kopen van een tweedehandsauto. Onthoud goed hoe je een schadeauto kunt herkennen zodat je niet meer kan worden opgelicht en wees voorzichtig. Wil je inzicht in het schadeverleden van een auto via een kentekencheck? Klik hier om het te zien hoe het schadeverleden opgevraagd kan worden. Veel plezier en succes!