Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

Kenteken natrekken


De Algemene voertuiggegevens toegankelijk door komst van internet.

Nederland was één van de eerste landen in de wereld waar het mogelijk werd voor de particulier om een kenteken na te trekken via het internet. Voorheen was het alleen mogelijk voor Politie en justitie om voertuiggegevens via een kenteken op te vragen in een speciaal systeem.

Met de komst van internet en de digitalisering werden Algemene voertuiggegevens opeens toegankelijk voor het grote publiek. Tegenwoordig kan iedereen een kenteken natrekken om belangrijke informatie op te vragen over het verleden, zoals de eigenaren historie, maar ook gewoon om leuke weetjes te achterhalen, zoals de voertuigprestaties. Het is nu niet meer weg te denken maar er ging een hele evolutie aan vooraf. Op deze pagina gaan we dieper in op die evolutie.





Geschiedenis van de nummerplaat

Vroeger werd een kenteken een nummerplaat genoemd. Maar heel vroeger zelf weer anders.

Eind 1800 kwamen de eerste auto’s in Nederland op de weg. De eerste jaren reden auto’s geheel zonder nummerplaten rond. De paard en wagens, fietskarren en duwkarren die toen als standaard op de wegen reden hadden immers ook geen vorm van identificatie. Na 2 jaar in 1898 werden toch nummerplaten op de auto’s gemonteerd. En dit was een Nederlandse uitvinding! Nederland was het eerste land ter wereld dat een nummerplaat op auto’s plaatsten. Naar zeggen omdat auto’s niet meer door de politie die toen nog op de fiets rond reed kon worden ingehaald. Met een nummerbord konden de eigenaren van de auto’s worden herkend. Deze nummerplaat werd toen “nationaal nummerbord” genoemd. Men had toen echter nog geen rijbewijs nodig! Omdat er toen naast de gewone weg geen voetpaden of fietspaden, zebrapaden of stoplichten bestonden en niemand een rijbewijs had, gebeurde er onzettend veel ongelukken. Dit kwam ook omdat auto’s veel sneller reden dan de paard en wagens die men gewend was. In 1906 werd het daarom verplicht om eerst een rijbewijs te halen.

De benaming van het nationaal nummerbord in de volksmond veranderde naar nummerbord en nummerplaat. Deze vormen worden nu nog steeds gebruikt in Nederland en België. Maar het meest gebruikte woord is tegenwoordig kenteken. Dit woord is waarschijnlijk door het Duitse woord voor nummerplaat “kennzeichen” overgewaaid naar Nederland en vernederlandst.

Online kenteken natrekken

Rond 2000, werd het mogelijk om een kenteken online via het internet na te trekken in het buitenland. In de USA werd dit mogelijk en is toen gekopieerd door Europa. Zweden was een van de eerste landen in Europa die het mogelijk maakte voor de particulier om via het kenteken gratis gegevens op te vragen via een kenteken check. Daardoor is Zweden jaren lang het land geweest waar de meest uitgebreide informatie kon worden opgevraagd. Zelfs het woonadres van een Zweedse bestuurder was in 2010 via het kenteken met een paar klikken voor iedereen op te vragen.

In 2007 starten Autoverleden.nl met het openbaren van de historische schades via het kenteken.

De informatie was toen nog beperkt tot het Merk, Model, Bouwjaar en de schade.

Er kwamen in die tijd meer initiatieven o.a. van de RDW die algemene voertuiggegevens toegankelijk maakte voor het grote publiek.

Van websites tot mobiele apps

Echter was de hoeveelheid data die online te vinden was nog beperkt.

Maar jaar na jaar werd er steeds meer informatie aan toegevoegd waardoor het steeds handiger werd en een kenteken natrekken nuttige informatie toonde zoals de laatst geldige datum van de APK keuring en kwamen er daarnaast allerlei leuke initiatieven vanuit het bedrijfsleven.

Ook Autoverleden.nl breide de informatie uit en voegde de eigenaren historie de onderhoudshistorie toe aan de checks. En breide uit met het gratis tonen van allerlei algemene voertuiggegevens.

Zo kwamen er populaire websites, waarmee het laatste kenteken dat is uitgegeven kan worden bekeken. Op andere sites kunnen door de liefhebber de voertuigprestaties worden opgevraagd van gewone auto’s en snelle supercars, zodat je precies ziet hoe snel een auto kan optrekken of wat de maximale snelheid is. Allemaal leuke weetjes over auto’s waren opeens toegankelijk.

Met de komst van de smartphone en mobile apps is het aanbod van voertuiggegevens nog verder uitgebreid.

Internationale Historie

In Nederland kun je inmiddels vrijwel alle informatie natrekken van een auto, maar de wereld beweegt steeds meer naar internationale samenwerkingen en met de komst van Europa verdwenen de grenzen zoals we die kenden tussen de Europese landen. De internationale autohandel bloeit als nooit daarvoor. Er is daardoor ook behoefte ontstaan voor het kenteken natrekken van een buitenlandse auto. Op dit moment (in 2022) is het delen van voertuiggegevens tussen landen wel op gang gekomen, maar toch nog beperkt. Autoverleden.nl bied sinds enkele jaren ook een internationale schade check aan waar steeds meer informatie aan wordt toegevoegd.

Met deze check kunt u de internationale historie van auto’s uit het buitenland natrekken.