Kooptips
Met onderstaande tips kunt u een gebruikte auto zelf controleren op een aantal gebreken. In het algemeen geldt: hoe goedkoper de
gebruikte auto, des te meer punten waar u op moet letten.
- De proefrit
- De kilometerstand
- NAP logo bij auto's op AutoTrack.nl
- Schade
- Lekkage
- Slijtage
Op
www.autoverleden.nl kunt u het schade verleden van auto's online opvragen
De proefrit
Maak altijd een proefrit. Controleer bij het starten of alle controlelampjes werken, of de verlichting, de verwarming, de ruitenwissers,
de radio en alle versnellingen het doen. Maak een complete rit; van snelweg tot inparkeren om een compleet beeld te krijgen van het weggedrag.
Luister goed naar eventueel afwijkende geluiden uit de motor en let bij het remmen op de snelweg vooral op mogelijke trillingen van het stuur
en het rempedaal. Als bij het remmen zowel het stuur als het pedaal erg gaan trillen, duidt dit op kromme remschijven.
De kilometerstand
Als de auto een relatief lage kilometerstand heeft ten opzichte van zijn bouwjaar, controleer dan of het stuur, de pookknop en de
pedaalrubbers kaalgesleten zijn. Als dit het geval is, kan er geknoeid zijn met de kilometerstand. Om de juiste kilometerhistorie te
controleren kun je vragen naar de
Nationale Auto Pas
Schade
Als de naden aan weerszijden van de motorkap niet even breed zijn, ligt de motorkap scheef. Dit duidt er op dat de auto schade heeft gehad.
Hetzelfde geldt voor de naden aan weerszijden van de achterklep. Als de achterklep aan beide zijden niet op gelijke hoogte sluit, duidt dit
ook op schade. Het is niet altijd aan de buitenkant te zien dat een auto schade heeft gehad, daarom blijft het van belang dat u de online
check doet van www.autoverleden.nl
Lekkage
Een auto kan op verschillende plaatsen lekkage hebben:
- Als er op de radiateur (meestal groene) uitslag zit, betekent dit lekkage. Dergelijke lekkage kan leiden tot motorschade.
- Als de motor zelf vettig is, hangen er vaak oliedruppels onder of aan het motorblok. Dit betekent dat de motor olie lekt.
Als de motor opvallend schoon is, kijk dan vooral na de proefrit nog een keer.
- Haal de mat uit de kofferbak en controleer het laagste punt van de auto op vochtigheid. Vocht duidt op waterlekkage. Hetzelfde
kunt u doen bij de voetenruimte voorin.
- U kunt controleren of de uitlaat doorgeroest en lek is door de motor stationair te laten lopen. Vervolgens houdt u uw voet dicht
tegen de uitlaat. Als u halverwege of voor een sissend geluid hoort, is de uitlaat lek. Na zo'n 2 minuten stationair draaien,
geeft u flink gas. Als een dikke blauwe walm uit de uitlaat verschijnt, duidt dit op olieverbruik met kans op motorschade door
een te laag oliepeil en een sneller slijtende katalysator.
Slijtage
De slijtage van auto-onderdelen kunt u zelf op verschillende plekken controleren:
- Controleer het aangrijpingspunt van de koppeling. Als u de koppeling hoog moet laten opkomen alvorens de auto in beweging komt
kan er sprake zijn van een versleten koppeling.
- Als u de portieren op- en neerwaarts kunt bewegen, zijn de scharnieren versleten.
- Druk een paar keer stevig op de hoeken van de auto. Na loslaten, moet de auto na maximaal twee keer veren stilstaan. Als dit niet
het geval is, zijn de schokdempers versleten.
- Als het profiel van de banden 2 millimeter of minder is, zijn de banden versleten. U kunt het profiel meten aan de hand van een
profieldieptemeter of gewoonweg met uw sleutel. Net als autoruiten en lak, vallen banden niet onder de garantie. Vergeet ook niet
het profiel van de band van het reservewiel te controleren.